Fysikkmann97 wrote:Hei, holder akkurar nå på med kapittelet om geometriske rekker, og den oppgaven som sist ble omtalt, er ikke den tvetydig? Det står at de vil frem til hva man må sette inn hvert år i 12 for at man skal kunne ta ut 1 million kroner. Det står ikke noe om på slutten eller starten av året. Jeg tenker også slik at om jeg setter inn første beløp i januar 2000, så har det gått 12 år når jeg da setter inn mitt siste beløp i januar 2012. Slik fasiten har gjort det, så regner de med renter på siste innskudd, diverse 31.desember 2012, som etter mitt syn er 13 år.
Slik jeg leser det så står det veldig tydelig i starten av året.
mentalitet wrote:Hvor mye må du sette inn i banken ved begynnelsen av hvert år i 12 år for at du skal kunne ta ut 1000000kr om 12 år? Sett renten til 5.5% per år
Det ville heller ikke gitt mening at de spurte om hvor mye man måtte sette inn i løpet av 12 år, men bare regnet med rentene for de 11 første. Målet er å treffe 1 mill på slutten av det 12. året, ikke at du på slutten av det 11. året setter inn penger for så å ta dem ut igjen med en gang når du traff millionen. Generelt tar man ut penger på slutten av år og setter inn på begynnelsen i slike oppgaver.
Sist, men ikke minst hvis du starter i januar 2000 så har det gått 0 år. 1 år senere er du i januar 2001, 2 år senere er du i januar 2002 ... 11 år senere er du i januar 2011 og 12 år senere er du i januar 2012. Nå setter du ikke inn penger fordi du alt har 1 mill på konto og prosjektet er ferdig.