Matte S2

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Julenissen
Pytagoras
Pytagoras

Hei, trenger hjelp med en sykt vanskelig oppgave -.-

På en skole bryter det ut influensaepidemi. Etter x dager er antallet elever som er borte fra skolen på grunn infulensaen, gitt ved

f(x)=10xe^-0,05x

a) Vis at den deriverte kan skrives som f'(x)=e^-0.05x (10-0,5x)

den har jeg klarrt men trenger hjelp med b, c ,d og e ;/

b) På det meste er 13,5% av elevene borte på grunn av denne influensaen. Hvor mange elever er det på skolen?

c) Finn ved regning når fraværet avtar raskest.
Hvor raskt avtar fraværet da?

d) Vi regner at epidemien er over når det er bare 2 elever som er borte.
Hvor mange dager varer denne epidemien?

e) Hvor mange fraværsdager ble det til sammen i hele perioden på grunn av influensaen?
(Hint: Dersom 2 elever er borte hver dag over en periode på 5 dager, vil dette tilsvare 10 fraværsdager.)

sinnsykt vanskeeelig oppgave -.- Håper noen kan hjelpe meg med den.

takk :)
Kork
von Neumann
von Neumann

Hmm, jeg er ikke sikker på hvor mye jeg skal forklare, forstår du mye av svarene under?

Image
Mathematics is the gate and key to the sciences.
Julenissen
Pytagoras
Pytagoras

Kork wrote:Hmm, jeg er ikke sikker på hvor mye jeg skal forklare, forstår du mye av svarene under?

Image
kan du plz forklare litt kort om hva du har gjort på vær av dem?
Kork
von Neumann
von Neumann

Jeg rettet svaret i oppgave b.

b)
Her bruker jeg den deriverte og finner ut at det på det meste er 73.8 elever borte. 13.5 % av hundre er like 73.8 av den alle elever på skolen.

c)
Den andrederiverte er lik null når f synker eller øker så fort som mulig. Jeg setter f''(x)=0, det gir x=40, altså synker grafen så fort som mulig når x=40.

d)
Her setter jeg f(x)=2, altså antall elever borte er lik 2. Denne likningen gir at x=0.2 eller x=129. Altså er det 2 elever vekke etter 129 dager.

e)
Har du hatt om integrering? Formelen jeg brukte i e gir arealet under grafen til f(x) fra og med x=0 til og med x=129. Arealet under grafen er antall sykedager.
Kork
von Neumann
von Neumann

Det er ofte til stor hjelp å tegne grafene til f, f' og f'':

Image
Julenissen
Pytagoras
Pytagoras

Kork wrote:Jeg rettet svaret i oppgave b.

b)
Her bruker jeg den deriverte og finner ut at det på det meste er 73.8 elever borte. 13.5 % av hundre er like 73.8 av den alle elever på skolen.

c)
Den andrederiverte er lik null når f synker eller øker så fort som mulig. Jeg setter f''(x)=0, det gir x=40, altså synker grafen så fort som mulig når x=40.

d)
Her setter jeg f(x)=2, altså antall elever borte er lik 2. Denne likningen gir at x=0.2 eller x=129. Altså er det 2 elever vekke etter 129 dager.

e)
Har du hatt om integrering? Formelen jeg brukte i e gir arealet under grafen til f(x) fra og med x=0 til og med x=129. Arealet under grafen er antall sykedager.
ah jeg forstår ikke hvor du får tallene dine fra, kan du ikke plz skrive opp utregningen? takk for at du hjelper :) og jeg har hatt integrering men vet ikke hvor du får tallene dine fra.
Kork
von Neumann
von Neumann

Jeg vil anbefale når man gjør slike store oppgaver å bruker kalkulatoren så mye som mulig, plott inn hele likningen og la kalkulatoren finne x for deg. Da slipper du å jobbe så mye med utregninger og du kan konsentrere deg om oppgaven.

Slik ser utregningen i e ut i mer detail:

Image

Image
Dette var alt jeg gjorde i første omgang, mye lettere å klare slike oppgaver med ordentlig verktøy;) Nå vet jeg ikke om du kan bruke pc på eksamen, det kan ihvertfall jeg.
Julenissen
Pytagoras
Pytagoras

Kork wrote:Jeg vil anbefale når man gjør slike store oppgaver å bruker kalkulatoren så mye som mulig, plott inn hele likningen og la kalkulatoren finne x for deg. Da slipper du å jobbe så mye med utregninger og du kan konsentrere deg om oppgaven.

Slik ser utregningen i e ut i mer detail:

Image

Image
Dette var alt jeg gjorde i første omgang, mye lettere å klare slike oppgaver med ordentlig verktøy;) Nå vet jeg ikke om du kan bruke pc på eksamen, det kan ihvertfall jeg.
takk!!!!
!!! yes jeg forstod den!! , men kunne du hjelpe meg med utregningen på b c og d også?
Post Reply