Fysikk eller pedagogikk?
Posted: 14/05-2012 01:48
Beklager for alle emnene, men jeg syns denne saken fortjente et for seg selv. Jeg har lest igjennom kompetansemålene for Fysikk 1, men er ikke akkurat ekspert på tolkningen. Er det sånn at hvis en elev f. eks. snakker litt for fort, for lavt eller beveger seg en del foran tavla under en presentasjon, skal få trekk i karakteren uavhengig om absolutt alt av det eleven snakker om er korrekt? Med mer presisjon - teller pedagogikken og fysikken like mye innen Fysikk 1? Jeg ville jo tro at pedagogikken skulle være uavhengig av fysikken (i karakter) under en muntlig presentasjon f. eks. hvis budskapet kommer frem, og alt eleven sier er riktig. Det finnes mange foredragsholdere innen fysikk som ikke er gode i engelsk uttale, eller som stottrer en del, men slikt skal vel ikke ha noe å si for karakteren i fysikk?
For at dere skal forstå problemstillingen bedre, kan jeg si det slik:
En elev får en oppgave om å forklare hvordan man utleder [tex]E = \frac {1}{2} \cdot m \cdot v^2 - \frac {1}{2} \cdot m \cdot (v0)^2[/tex]
Eleven løser problemet, og forklarer hvordan man kommer frem til likningen, alt er riktig forklart. Likevel stotret eleven en del, og var ganske stresset, så derfor får han trekk for dette.
Dette var bare et eksempel, naturligvis ville det vært flere oppgaver. Men blir eleven her hovedsakelig riktig dømt i forhold til karakteren i fysikk?
For at dere skal forstå problemstillingen bedre, kan jeg si det slik:
En elev får en oppgave om å forklare hvordan man utleder [tex]E = \frac {1}{2} \cdot m \cdot v^2 - \frac {1}{2} \cdot m \cdot (v0)^2[/tex]
Eleven løser problemet, og forklarer hvordan man kommer frem til likningen, alt er riktig forklart. Likevel stotret eleven en del, og var ganske stresset, så derfor får han trekk for dette.
Dette var bare et eksempel, naturligvis ville det vært flere oppgaver. Men blir eleven her hovedsakelig riktig dømt i forhold til karakteren i fysikk?