Privatisteksamen i fysikk 1

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
rembrandt
Descartes
Descartes
Innlegg: 425
Registrert: 10/11-2011 08:47

Hei,

jeg lurer på om noen kan gi meg råd til hvordan man skal forbrede til privatisteksamen i fysikk 1?

Jeg har eksamen snart og lurer på om noen av dere har oversikt over hvordan slik eksamen foregår og hva er sentrale temaeR?

ser frem til gode råd. På forhånd takk.
When men, even unknowingly, are to meet one day, whatever may befall each, whatever the diverging paths, on the said day, they will inevitably come together in the red circle.
PeterGriffin
Cantor
Cantor
Innlegg: 118
Registrert: 03/02-2011 17:11

Forbered deg som du ville ha gjort til andre privatisteksamener.

Du må ha overblikk over stoffet, vise sikkerhet i utregninger osv.

En typisk oppgave kan være en oppgave innenfor ett område av læreplanen med flere deloppgaver. Bare for å ta et eksempel: Du kan få en illustrasjon av en vogn som skal kjøre en gitt bane, fra f.eks en høydetopp, ned i en dal, og opp en topp på andre siden.

Så kan deloppgavene være hva farten til vognen vil være i bunnen av dalen, hvor stor kinetisk energi den har ved start, og hvor farten vil være størst osv. Da må du være ganske sikker i din sak for å kunne vise fullstendig utregning (og ikke minst komme frem til riktig svar) på 30 minutter.

Så blir du spurt om en annen oppgave midtveis i eksaminasjonen som du ikke har fått forberedelsestid på. Med andre ord må du ha god kunnskap om hele pensum. Husk måleenheter også. Hvis sensor plutselig spør deg hva akselerasjon måles i, og du svarer joule, så får du ikke akkurat en 5er...

Lykke til :D
Zeph
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 162
Registrert: 20/03-2012 20:58

PeterGriffin skrev:Forbered deg som du ville ha gjort til andre privatisteksamener.

Du må ha overblikk over stoffet, vise sikkerhet i utregninger osv.

En typisk oppgave kan være en oppgave innenfor ett område av læreplanen med flere deloppgaver. Bare for å ta et eksempel: Du kan få en illustrasjon av en vogn som skal kjøre en gitt bane, fra f.eks en høydetopp, ned i en dal, og opp en topp på andre siden.

Så kan deloppgavene være hva farten til vognen vil være i bunnen av dalen, hvor stor kinetisk energi den har ved start, og hvor farten vil være størst osv. Da må du være ganske sikker i din sak for å kunne vise fullstendig utregning (og ikke minst komme frem til riktig svar) på 30 minutter.

Så blir du spurt om en annen oppgave midtveis i eksaminasjonen som du ikke har fått forberedelsestid på. Med andre ord må du ha god kunnskap om hele pensum. Husk måleenheter også. Hvis sensor plutselig spør deg hva akselerasjon måles i, og du svarer joule, så får du ikke akkurat en 5er...

Lykke til :D

Jeg hadde privatisteksamen i Fysikk 1 i fjor, og min eksamen var ikke lik denne.

På vår eksamen var det personen før meg på listen som trakk ett emne for meg. Ett ganske vidt emne, som for eksempel det jeg fikk, Astrofysikk.

Oppgaven var å lage en presentasjon angående det emnet på 30 minutter, for så å vise frem det jeg hadde av kunnskap. Når jeg var ferdig, spurte de meg om et andre emne, som i mitt tilfelle var Elektrisitet. Da spurte de meg om spørsmål som jeg skulle svare på etter beste evne.

Jeg tror i bunn og grunn at det vil variere littegrann fra hvor du er i landet.
Jeg har aldri sett eller hørt om en oppgave slik overordnede beskriver.
PeterGriffin
Cantor
Cantor
Innlegg: 118
Registrert: 03/02-2011 17:11

Ja, godt mulig det varierer utfra hvor du er i landet.

Etter min erfaring så varierer privatisteksamener litt utfra hvem du får som eksaminator også, da det er eksaminator som lager oppgavene.

Men det høres mer sannsynlig ut at de fleste får en litt videre oppgave enn den jeg beskrev ja, enig.
rembrandt
Descartes
Descartes
Innlegg: 425
Registrert: 10/11-2011 08:47

Jeg har såvidt begynt å lese gjennom boken, og lurer på hvordan jeg strategisk sett kan få innsyn i hele pensum på kortset mulig tid?
When men, even unknowingly, are to meet one day, whatever may befall each, whatever the diverging paths, on the said day, they will inevitably come together in the red circle.
Svar