Hei!
Trenger hjelp med løsning av en logaritmelikning.
ln(x+2) + ln(x-2) = ln21
Jeg har løst opp parentesene:
Ln x + ln 2 + ln x - ln 2 = ln 21
Trekker sammen og får:
2 lnx = ln 21
Hvordan skal jeg gå videre herifra?
Er jeg helt på bærtur? Svaret skal bli x = 5.
Takk for all hjelp!
Løsning av logaritmelikning
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Euler
Det er ikke sånn at [tex]\ln(x+2) = \ln x + \ln 2[/tex]
Men det er slik at [tex]\ln(ab) = \ln a + \ln b[/tex]. Kan du bruke den regelen her?
Men det er slik at [tex]\ln(ab) = \ln a + \ln b[/tex]. Kan du bruke den regelen her?
Elektronikk @ NTNU | nesizer
-
- Fibonacci
Alternativt kan du bruke sammenhengen Vektormannen sa på høyre siden av likningen, dette gir.
[tex]\ln(x + 2) \, + \, \ln(x-2) = \ln(7) + \ln(3)[/tex]
Herfra er det svært enkelt å se løsningen.
[tex]\ln(x + 2) \, + \, \ln(x-2) = \ln(7) + \ln(3)[/tex]
Herfra er det svært enkelt å se løsningen.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
-
- Euler
Den var ikke dum 

-
- Pytagoras
Takk for hjelpen!
Jeg har ikke helt kontroll på logaritmelikninger, hadde noen kunnet vist meg hvordan hvordan jeg regner ut:
Ln(x+2) + ln(x-2) = ln(3) + ln(7)
Dette er sikkert elementær kunnskap, men har ikke helt fått taket på grunnprinsippene enda;)
Jeg har ikke helt kontroll på logaritmelikninger, hadde noen kunnet vist meg hvordan hvordan jeg regner ut:
Ln(x+2) + ln(x-2) = ln(3) + ln(7)
Dette er sikkert elementær kunnskap, men har ikke helt fått taket på grunnprinsippene enda;)
-
- Euler
For å løse ligningen på denne måten så gjenstår det nå å "se" at 3 = 5 - 2 og 7 = 5 + 2, så vi har
[tex]\ln(x+2) + \ln(x-2) = \ln(5+2) + \ln(5-2)[/tex]
Sammenligner vi leddene på venstre og høyre side så ser vi da at x = 5, ikke sant?
Dette er en lur metode, men den kan nok virke litt uvant. Det er ikke alltid like lett å se når man kan gjøre slike triks. Det er noe som ofte kommer med en del trening (som Nebu har mye av tror jeg
)
Standard/"traktor"-metoden for å løse noe sånt som dette er å gjøre følgende: [tex]\ln(x+2) + \ln(x-2) = \ln((x+2)(x-2))[/tex]. Da har vi ligningen
[tex]\ln((x+2)(x-2)) = \ln(21)[/tex]
Når to logaritmer er like må tallene det er tatt logaritmen av også være like. (Eventuelt kan du opphøye begge sider med e som grunntall.) Altså må
[tex](x+2)(x-2) = 21[/tex]
Tar du det herfra?
[tex]\ln(x+2) + \ln(x-2) = \ln(5+2) + \ln(5-2)[/tex]
Sammenligner vi leddene på venstre og høyre side så ser vi da at x = 5, ikke sant?
Dette er en lur metode, men den kan nok virke litt uvant. Det er ikke alltid like lett å se når man kan gjøre slike triks. Det er noe som ofte kommer med en del trening (som Nebu har mye av tror jeg

Standard/"traktor"-metoden for å løse noe sånt som dette er å gjøre følgende: [tex]\ln(x+2) + \ln(x-2) = \ln((x+2)(x-2))[/tex]. Da har vi ligningen
[tex]\ln((x+2)(x-2)) = \ln(21)[/tex]
Når to logaritmer er like må tallene det er tatt logaritmen av også være like. (Eventuelt kan du opphøye begge sider med e som grunntall.) Altså må
[tex](x+2)(x-2) = 21[/tex]
Tar du det herfra?