rom, stoff, tid eller ergo fysikk ?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
rembrandt
Descartes
Descartes

hei,

jeg satt og leste om atomfysikk istad i ergo fysikk 1 og syns at selv naturfagboka Nexus forklarer bedre om spekterteorien og hvordan man finner ut om de forskjellige atomenes egenskaper ved hjelp av spekter.

Ergo fysikk er tungt å lese og jeg syns at rom, stoff og tid er lettleslig.

hva er deres formening?
When men, even unknowingly, are to meet one day, whatever may befall each, whatever the diverging paths, on the said day, they will inevitably come together in the red circle.
krje1980
Leibniz
Leibniz

Jeg har kun kjennskap til Ergo, men denne er jeg veldig fornøyd med. Synes forklaringene og eksemplene generelt sett er veldig bra, og oppgavene er spennende og varierte. I tillegg er det en del ekstra utfordrene oppgaver i oppgavebøkene. Jeg har lest gjennom hele vgs-pensum på egen hånd de siste månedene (har nå bare to kapitler igjen av Fysikk 2 boken), og det har gått helt fint. Svært sjeldent jeg har stått fast, og som regel har dette vært i forbindelse med kvalitative, heller enn kvantitative, problemstillinger.

Nå skal det dog nevnes at jeg allerede nesten har oppnådd Bachelorgrad i matematikk fra UiB, så det faktum at jeg allerede har relativt gode matematikkunnskaper gjør at det nok er enklere for meg enn en som kun har videregående matte å forholde seg til. Det kan derfor godt mulig være at de andre fysikkbøkene har en mer pedagogisk tilnærming til stoffet for de som ikke er så erfaren med matematikk.
mikki155
von Neumann
von Neumann

For å supplere kan jeg si at rom stoff tid er en grei bok med generelt sett greie forklaringer, og oppgavene er nokså varierte. I studieboka er det satt et pluss-tegn foran de oppgavene som er ekstra vanskelige, og til slutt er det blandede oppgaver, både vanskelige og grunnleggende. Dessverre er veldig mange av pluss-oppgavene lette, og av og til kan de lette oppgavene være vanskeligere enn pluss-oppgavene. Dessuten syns jeg ikke det er nok oppgaver, og heller ikke nok utfordringer dersom du går for toppkarakter. I tillegg syns jeg kapittel 12 om halvledere er vanvittig dårlig skrevet (kan være det bare er personlig). F. eks. anbefaler jeg deg å leite etter videoer om hvordan en transistor fungerer som forsterker, da de kun har skrevet et pittelite avsnitt der de på toppen av det hele forklarer det dårlig. Skulle jeg gitt Rom Stoff Tid en karakter, ville jeg gitt den 6/10.

Vi fikk et sett med oppgaver fra Ergo boka; disse var mye mer utfordrene, det var flere oppgaver, og mer variasjon. Når jeg ser på grunnboken er den veldig tykk, og jeg kan forstå at det er mye tungtleselig stoff. Men jeg har et inntrykk av at Ergo overgår Rom Stoff Tid på alle mulige områder, og det virker sånn siden vår skole kanskje skal erstatte Rom Stoff Tid med denne.
Last edited by mikki155 on 20/05-2012 19:26, edited 1 time in total.
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci

Likte godt ergo jeg, knall bok.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Post Reply