Absorbsjon/emisjon av fotoner

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
Aleks855
Rasch
Rasch

http://imgur.com/13Kln

Ser ikke helt hvordan dette fungerer.

Slik jeg tolker det så vil elektroner som eksiteres fra lave nivåer (-0.7 eV) til høyere nivåer (-1.8 eV) emittere fotoner.

Men hvordan fungerer dette med absorbsjon? Hva er det figuren prøver å fortelle?

På forhånd takk!
Image
Aleks855
Rasch
Rasch

I tilfelle det ble tynt, så er oppgaven følgende:

En tenkt gass har fire energinivåer -4.3eV, -1.8eV, -1.4eV, -0.7eV.
Hvitt lys blir sendt gjennom denne gassen som vi antar er kald (alle atomer er på laveste energinivå). Finn bølgelengdene til linjene i absorbsjonsspekteret.

Rent praktisk er oppgaven løst, men jeg føler ikke at jeg FORSTÅR det enda.
Image
Gustav
Tyrann
Tyrann

Helt enkelt forklart er det som skjer at lys med bølgelengder som matcher energidifferansene mellom de ulike kvantemekaniske tilstandene til elektronene i atomene i gassen, vil overføre energien sin til elektronene som dermed vil bli eksitert (altså at de hopper opp fra et lavere energinivå i atomet til et høyere). På den måten vil lys med spesifikke bølgelengder bli absorbert av gassen og vi vil få et absorbsjonsspektrum med enkelte linjer som er sorte (som indikerere at disse bølgelengdene er absorbert av gassen). Eks: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Fraunhofer_lines.svg

Deretter vil gassen emittere(sende ut) lys når det motsatte skjer, nemlig at elektronene deeksiterer (hopper fra et høyere energinivå ned til grunntilstanden). Du kan egentlig tenke på det hele som energibevaring. Når elektronene mister energi, så må dette overskuddet gå over til noe annet, altså som lys, som sendes ut. Motsatt vil lys som sendes gjennom gassen vekselvirke med atomene og overføre energi til elektronene som dermed hopper opp til et høyere energinivå.
Post Reply