Trenger hjelp

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
rembrandt
Descartes
Descartes

Oppgave 1 G

En sirkel har sentrum i O . AB skjærer av en bue på 60grader , mens DE skjærer av en bue på 20grader .

Se skissen nedenfor.

http://www.udir.no/Upload/Eksamen/Vider ... R1_H11.pdf

1) Bestem vinkel ADB
2) Bestem vinkel DBE
3) Vis at vinkel ACB =20 grader
When men, even unknowingly, are to meet one day, whatever may befall each, whatever the diverging paths, on the said day, they will inevitably come together in the red circle.
Vektormannen
Euler
Euler

Se løsningsforslag her: http://www.matematikk.net/ressurser/mat ... sc&start=0

Det er en feil i løsningen av akkurat denne oppgaven. Se side 3 for en korrigering.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
rembrandt
Descartes
Descartes

Hei,

jeg har sett på det svaret, men er interessert i å vite hvordan tenker man fir å løse denne oppgaven?

Jeg har lest i boka og bladd fram og tilbake, men får ikke drag på stoffet. Hva slags problemstilling er det og hvordan skal jeg tenke?

Er det periferivinkel? Sentralvinkel?

Nei, ADB er 30 grader (40 er nok bare en skrivefeil, for 30 grader brukes i utregningen av punkt 3.) Sentralvinkelen over buen er 60 grader, og en periferivinkel over samme bue er alltid halvparten av dette.

Til Toppen

Haugenn
Turist

Ble Medlem: 27 Mai 2012

Skrevet: 27/05-2012 19:06 Tittel:

--------------------------------------------------------------------------------

Var 30grader jeg mente:')

Kan noen forklare kjapt hvorfor CDB = 150grader?

Til Toppen

ZizouJR
Newton

Ble Medlem: 13 Mar 2012

Skrevet: 27/05-2012 20:16 Tittel:

--------------------------------------------------------------------------------

Linja AC danner en 180 grader vinkel. Derfor er CDB=180-ADB
som er 180-30=150.

Slik jeg tenkte hvertfall.
When men, even unknowingly, are to meet one day, whatever may befall each, whatever the diverging paths, on the said day, they will inevitably come together in the red circle.
Vektormannen
Euler
Euler

Det er du selv som skal være i stand til å vurdere om du f.eks. kan benytte det vi vet om sentral- og periferivinkel. Er vinkel ADB en periferivinkel? Er DBE en periferivinkel?
ZizouJR
Cayley
Cayley

Det jeg har funnet ut kan lønne seg på slike oppgaver er å tegne ned på papir og deretter fylle inn det du vet av vinkler og andre mål som eventuelt er gitt. Når du har funnet svaret på en deloppgave legger du til denne informasjonen. Sannsynligheten for at svaret i oppgave a blir benyttet i b eller c er som regel rimelig stor.
rembrandt
Descartes
Descartes

Jeg ser at buen AB er 60 grader, og buen CD er 20 grader.

Sentralvinkel eller periferivinkel, hvordan skal jeg tenke?

jeg trenger hjelp-.-----...- :oops:
Vektormannen
Euler
Euler

Ja, buen AB er 60 grader. Det betyr at sentralvinkelen over denne buen er 60 grader. Hvor stor blir da en periferivinkel over den samme buen? Er ikke ADB nettopp en slik periferivinkel?
ZizouJR
Cayley
Cayley

Dersom en periferivinkel og sentralvinkel spenner over samme bue er P=0,5*S(noe sånt)

Sentralvinkelen har toppunkt i sentrum av sirkelen, og periferivinkelen har toppunkt i sirkellinja.
Les om det i matteboka:)
Post Reply