Finn det ubestemte integralet
[tex]\int{\left(\frac{1}{x+1}+\frac{1}{x-1}\right)dx}[/tex]
Svaret skal bli [tex]\ln |x^2-1|+C[/tex]
Det nærmeste jeg kommer ved prøving og feiling, er:
[tex]\int{\left(\frac{1}{x+1}+\frac{1}{x-1}\right)dx}=\int{\left(\frac{x-1}{x^2-1}+\frac{x+1}{x^2-1}\right)dx}=\int{}\left(\frac{2x}{x^2-1}\right)=2x\ln|x^2-1|+C[/tex]
Hvor ligger feilen(e)?
Integrasjon
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Euler
Feilen ligger i overgangen ved siste likhetstegn. Jeg vet ikke hva du har tenkt her, men du kan ikke bare la 2x stå og så integrere brøken. Det er heller ikke slik at integralet av den brøken er [tex]\ln|x^2 - 1|[/tex] (edit: når vi ser vekk fra 2x altså. Totalt sett er integralet av brøken [tex]\ln|x^2 - 1|[/tex].)
Det du bør gjøre her er å benytte deg av at integralet er lineært, dvs. at man kan dele opp integralet av en sum til en sum av integralene av hvert ledd. Da får du her [tex]\int \frac{1}{x+1} dx + \int \frac{1}{x-1} dx[/tex]. Så må du huske på at integrasjon er "omvendt" derivasjon. Er du da med på at integralet av [tex]\frac{1}{x+1}[/tex] må være [tex]\ln|x+1|[/tex]? (Tenk på kjerneregelen når man deriverer ln(x+1).)
Det du bør gjøre her er å benytte deg av at integralet er lineært, dvs. at man kan dele opp integralet av en sum til en sum av integralene av hvert ledd. Da får du her [tex]\int \frac{1}{x+1} dx + \int \frac{1}{x-1} dx[/tex]. Så må du huske på at integrasjon er "omvendt" derivasjon. Er du da med på at integralet av [tex]\frac{1}{x+1}[/tex] må være [tex]\ln|x+1|[/tex]? (Tenk på kjerneregelen når man deriverer ln(x+1).)
Elektronikk @ NTNU | nesizer
-
- Euler
Husk på at
[tex]\ln a + \ln b = \ln(ab)[/tex]
(og [tex]|a| |b| = |ab|[/tex].)
[tex]\ln a + \ln b = \ln(ab)[/tex]
(og [tex]|a| |b| = |ab|[/tex].)
For fullstendighetens skyld:
[tex]\int \frac{2x}{x^2-1} \mathrm{d}x[/tex]
Substituerer med nevneren som kjerne.
[tex]u = x^2 - 1 \, \Leftrightarrow \, \frac{\mathrm{d}u}{\mathrm{d}x} = 2x[/tex]
Det gir
[tex]\int \frac{2x}{x^2-1} \mathrm{d}x = \int \frac{1}{u} \mathrm{d}u = \ln|u| + C = \ln|x^2-1| + C[/tex]
[tex]\int \frac{2x}{x^2-1} \mathrm{d}x[/tex]
Substituerer med nevneren som kjerne.
[tex]u = x^2 - 1 \, \Leftrightarrow \, \frac{\mathrm{d}u}{\mathrm{d}x} = 2x[/tex]
Det gir
[tex]\int \frac{2x}{x^2-1} \mathrm{d}x = \int \frac{1}{u} \mathrm{d}u = \ln|u| + C = \ln|x^2-1| + C[/tex]
-
- Euler
Flott 
Hvis du nettopp har begynt på R2 så kan det kanskje være lurt å starte helt fra starten av med integrasjon? De fleste bøker starter vel ikke rett på å integrere logaritmefunksjonen?

Hvis du nettopp har begynt på R2 så kan det kanskje være lurt å starte helt fra starten av med integrasjon? De fleste bøker starter vel ikke rett på å integrere logaritmefunksjonen?
-
- Euler
Hehe, det kommer seg nok når du får løst noen oppgaver og lar det synke litt inn. Kjøpte du ikke boken rett før helgen forresten? 

Kjøpte boken fredag ettermiddag, så det har ikke blitt så mye synking ennå
Planen er å regne meg gjennom R2 i løpet av sommeren, slik at høsten kan brukes til repetisjon av R1 og R2. Greier jeg det, tror jeg at jeg kan se meg tilbake og si at jeg har lært en hel del rundt juletider

Planen er å regne meg gjennom R2 i løpet av sommeren, slik at høsten kan brukes til repetisjon av R1 og R2. Greier jeg det, tror jeg at jeg kan se meg tilbake og si at jeg har lært en hel del rundt juletider