Vektormannen wrote:Det blir ikke helt riktig på venstresiden din. Du mener vel at P(n+1) er [tex](n+1)^2 > (n+1) + 1[/tex]? (Husk at dette ikke er en sum, du får ikke flere ledd når n øker.)
Hvis du hadde endt opp med det siste der (som du ikke vil gjøre om du fikser på starten), så ville det ikke vært godt nok nei, siden du da egentlig bruker det du skal vise, på en måte.
Et lite forståelses spørsmål
(håper du har tid til å lese det, følte jeg fikk resonnert endel):
Hvis jeg har følgende rekke: [tex]$$P\left( n \right):\;\;1 + 3 + 5 + \ldots + \left( {2n - 1} \right) = {n^2}$$[/tex]
Her ser jeg at følgende ledd gir denne rekken: [tex]$${2n - 1}$$[/tex] og [tex]$${n^2}$$[/tex] gir summen av leddene opp til n.
Så kommer induksjonssteget: [tex]$$P\left( {n + 1} \right):\;\;1 + 3 + 5 + \ldots + \left( {2n - 1} \right) + \left( {2\left( {n + 1} \right) - 1} \right) = {\left( {n + 1} \right)^2}$$[/tex]
Hva skjer her: [tex]$$\left( {2n - 1} \right) + \left( {2\left( {n + 1} \right) - 1} \right) = {\left( {n + 1} \right)^2}$$[/tex] beskrevet med ord?
Slik jeg ser det summerer jeg tallrekket opp til et vilkårlig ledd n: [tex]$$\sum\limits_{n = 1}^n {2n - 1} $$[/tex] og et ledd over dette: [tex]$$\left( {2\left( {n + 1} \right) - 1} \right) = 2n + 1$$[/tex].
f.eks; Jeg setter n = 2 og får: [tex]$$\left( {2 \cdot 1 - 1} \right) + \left( {2 \cdot 2 - 1} \right)=4$$[/tex] og et ledd over: [tex]$${\left( {2 \cdot 2 + 1} \right)}$$[/tex] summen av disse = 9.
Dette er det samme som [tex]$${\left( {2 + 1} \right)^2} = 9$$[/tex].
Konklusjon: Ved først å sjekke at ligningen er oppfyllt for n og deretter sjekke at den stemmer for n+1 (et ledd over) kan jeg anta at ligningen vil fungere i det uendelige?
Her hele nøtta her at jeg ikke konkludere med noe som helst ved å bare slenge ut en påstand at den fungerer for alle n ved å teste 1, 10, 100, eller 1000 n.
Men at jeg kan konkludere fordi jeg kan bevise dette matematisk at den stemmer for et ledd og det neste samtidig?