matriser og forandring over tid

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
Jonsen
Fibonacci
Fibonacci

http://www.viewdocsonline.com/document/06jw81

I oppgaveteksten sies det at 10% byttes ut av bilister hvert år. Og man får 10% nye:

[tex]0.1(y_n+x_n)[/tex]

jeg ser at

[tex]y_n+x_n=100[/tex]

men jeg ser ikke at hvis man har byttet ut 10% hvorfor må da 90% av
[tex]x_n[/tex] og [tex]y_n[/tex] være beholdt jeg trodde det burde blitt en ligning [tex]0.9(y_n+x_n)[/tex] og at man måtte bruke hele dette uttrykket siden man ikke viste hvor stor andel av de bilistene som ble byttet ut som hadde piggdekk og hvor stor som ikke hadde piggdekk? Og dermed skjønner jeg ikke ligningen [tex]0.9(0.9x_n)[/tex]?
Aleks855
Rasch
Rasch

Ser ut som du leser litt feil.

10% av bilistene byttes ut. Men AV disse 10%, så er det 90% som kjører piggfritt, og 10% som kjører piggdekk.

Du må finne andelen av andelen ;)
Image
Jonsen
Fibonacci
Fibonacci

beklager at jeg spør så mye men jeg ender alltid med å få et problem siden det står

av de nye bilistene og de som kjørte piggfritt året før , kjører 90% piggfritt og 10% med piggdekk dermed så ser jeg ikke at man vet noe om bare de som kjørte piggfritt året før siden prosentandelen er gitt med to variable altså de nye og de som kjørte piggfritt året før?
Post Reply