Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.
Er dette bomesikre greier som jeg må forsikre meg om (ved noen tilfeller å teste til jeg får store nok verdier - og rekken tilsynelatende er større enn den jeg sammenligner med)?
Bare syntes å gange hele rekken med 1/5 virket mye, men som han skriver ovenfor det påvirker ikke rekkens divergens.
Vektormannen wrote:Hvilket krav snakker du om? Hvor kommer det fra?
Det du bør gjøre her er å se om du kan få skrevet nevneren på noen annen måte. Gjenkjenner du en kvadratsetning her?
Alle [tex]$$n \ge 1$$[/tex] skal gi positive verdier for begge rekker.
For at rekke [tex]$$\left\{ {{a_n}} \right\} \ge \left\{ {{b_n}} \right\}\;$$[/tex] rekken jeg sammenligner med, må denne k være større eller lik 1 (nest siste linje i eks ovenfor).
Fikk nemlig at k>1 men kunne ikke være k=1 for da ble det lik 0.
I den andre tråden var du veldig påpaselig med at du skulle bruke grensesammenligningskriteriet. Her står det da bare sammenligningskriteriet?
Hvis du ser (som hintet til ovenfor) at [tex]\frac{1}{n^2 + 2n + } = \frac{1}{(n+1)^2}[/tex], kan du da si noe om dette i forhold til [tex]\frac{1}{n^2}[/tex]?
Vektormannen wrote:I den andre tråden var du veldig påpaselig med at du skulle bruke grensesammenligningskriteriet. Her står det da bare sammenligningskriteriet?
Hvis du ser (som hintet til ovenfor) at [tex]\frac{1}{n^2 + 2n + } = \frac{1}{(n+1)^2}[/tex], kan du da si noe om dette i forhold til [tex]\frac{1}{n^2}[/tex]?
Ja beklager det, går visst over mine egne tær her
Tilbake til kun sammenlikningskriteriet og spørsmålet ditt:
Når [tex]$${1 \over {{{(n + 1)}^2}}}$$[/tex] så spiller +1 el. -1 ingen rolle, og derfor vil denne oppføre seg som [tex]$${1 \over {{n^2}}}$$[/tex] når n går mot uendelig.
Og dette gir oss jo en indikasjon på hvilken p-rekke vi må sammenlikne med.
Var det dette du var ute etter? Bra du ikke gir deg før du får svar! hehe
Husk at sammenligningskriteriet har ingenting med grenser å gjøre. Her har du at leddene i rekken er på formen [tex]\frac{1}{(n+1)^2}[/tex]. Denne har nesten samme form som den kjente p-rekken med ledd [tex]\frac{1}{n^2}[/tex]. Hva er det du må vise i følge sammenligningskriteriet?
Husk at sammenligningskriteriet har ingenting med grenser å gjøre. Her har du at leddene i rekken er på formen [tex]\frac{1}{(n+1)^2}[/tex]. Denne har nesten samme form som den kjente p-rekken med ledd [tex]\frac{1}{n^2}[/tex]. Hva er det du må vise i følge sammenligningskriteriet?
Jeg må vise at leddene i tallfølge a er større enn i tallfølge b. (later som det er tallfølge)
det er ikke tilfellet her... I følge et eksempel jeg har kan jeg gange rekke b med f.eks. 1/2 (fordi en konstant gange med en rekke som allerede konvergerer vil fortsatt konvergere)
Nå blander du hva som er [tex]a_n[/tex] og [tex]b_n[/tex] her. Leddene i rekken du ønsker å vise at konvergerer må være mindre eller lik leddene i rekken du vet konvergerer. Jeg håper du ser at det gir mening? Her må altså [tex]a_n = \frac{1}{n^2}[/tex] og [tex]b_n = \frac{1}{(n+1)^2}[/tex]. Med på det?
Vektormannen wrote:Nå blander du hva som er [tex]a_n[/tex] og [tex]b_n[/tex] her. Leddene i rekken du ønsker å vise at konvergerer må være mindre eller lik leddene i rekken du vet konvergerer. Jeg håper du ser at det gir mening? Her må altså [tex]a_n = \frac{1}{n^2}[/tex] og [tex]b_n = \frac{1}{(n+1)^2}[/tex]. Med på det?
Jeg er med. Det ville vært rart hvis [tex]$${1 \over {{{(n + 1)}^2}}} \ge {1 \over {{n^2}}}$$[/tex], for det ville betydd at [tex]$${1 \over {{{(n + 1)}^2}}}$$[/tex] kunne gått mot uendelig og ulikheten fortsatt var gyldig.