Bruk enten sml-testen eller grense-sml-testen del 2

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
Razzy
Grothendieck
Grothendieck

[tex]$$\sum\limits_{n = 1}^\infty {{1 \over {{n^2}\ln n}}} $$[/tex]

Før jeg begynner vil jeg prøve meg på sammenlikningskriteriet som kan gi litt lettere regning enn ved grense-sml kriteriet

Løsningsforslag:

Jeg vil forsøke å bevise konvergens da
[tex]$${1 \over {{n^2}\ln n}}$$[/tex] vil ligne mer og mer på: [tex]$${1 \over {{n^2}}}$$[/tex] når n blir veldig stor.

Dette er som kjent en konvergerende p-rekke.

Jeg ønsker å bevise at: [tex]$${a_n} \le C \cdot {b_n}$$[/tex] der [tex]{a_n}[/tex] eller rekken jeg har fått oppgitt og [tex]{b_n}[/tex] er p-rekken jeg kjenner til.

Vi får at: [tex]$${1 \over {{n^2}\ln n}} \;<\; {{\ln n} \over {{n^2}\ln n}} = {1 \over {{n^2}}}$$[/tex]

[tex]$$Merk\;at:\;\log n \;<\; n\;og\;1 \;<\; \ln n$$[/tex]

(vi økte størrelsen på teller som gjorde verdien av brøken større)

[tex]$$ \Rightarrow $$[/tex] Dette er nok bevis for at [tex]$$\sum\limits_{n = 1}^\infty {{1 \over {{n^2}\ln n}}} $$[/tex] konvergerer!

Hvis dette er riktig her jeg mildt sagt stolt! :D
Bygg.ing @ Hib - 2 året.
Vektormannen
Euler
Euler

Jeg ser ikke noe galt i alle fall. Bra! :)

(Jeg antar rekken starter på n = 2, ikke 1?)
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Razzy
Grothendieck
Grothendieck

Vektormannen wrote:Jeg ser ikke noe galt i alle fall. Bra! :)

(Jeg antar rekken starter på n = 2, ikke 1?)
Der sier du noe, du er alltid våken - oppgaven er gitt slik (forelseren kan ha skrevet feil)

På eksamen kunne man vel bare kommentert det og løst oppgaven f.eks. slik som ovenfor. :)
Bygg.ing @ Hib - 2 året.
Post Reply