Hei
Trenger hjelp til to oppgaver:
Jo Tunheimen husker ikke alltid å lage matpakke. Sannsynligheten for at Jo ikke smører matpakke er 0,04. Sannsynligheten for at Jo ikke får kjøpt mat i kantina de dagene han mangler matpakke er 0,08.
a) Hvor stor er sannsynligheten for at Jo ikke har mat til lunsj en dag?
b) Hvor stor er sannsynligheten for at Jo ikke har lunsj to dager på rad?
c) Hvor stor er sannsynligheten for at Jo får lunsj hver dag en hel uke?
d) Hvor stor er sannsynligheten for at Jo ikke får lunsj minst en dag i uka?
OG
Oppgave 6
Willy skal ut å reise fra Steinkjer. Han skulle til København via Oslo. Han kan reise med fly, bil og buss til Oslo. Videre kan han velge mellom bil, båt, buss og fly.
b) Knut fra Steinkjer skal også til København samme dag. Hvor stor er sannsynligheten for at de velger samme transport på en av strekningene og ulik på den andre?
Takk.
Sansynlighet - 2 oppgaver
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Ja jeg har jo forsåvidt fått til noe. Litt usikker på tolkningen av den første oppgava.
Er for eksempel a) at han ikke har med mat eller at han ikke får mat i det hele tatt? Om dere hjelper meg med tolkningen så skal jeg vel klare utregningen alene.
På oppgave to har jeg ikke fått til noe. a) i samme oppgave er å tegne ett valgtre. Dette har jeg gjort.
Er for eksempel a) at han ikke har med mat eller at han ikke får mat i det hele tatt? Om dere hjelper meg med tolkningen så skal jeg vel klare utregningen alene.
På oppgave to har jeg ikke fått til noe. a) i samme oppgave er å tegne ett valgtre. Dette har jeg gjort.
Jeg ville tolket a) som at han ikke får mat i det hele tatt.
Det finnes vel alltid gode og mindre gode tolkninger av slike oppgaver, men jeg har i alle fall gjort det til en vane å kort forklare tolkningen min slik at jeg i nest verste fall får en riktig utregning av en feil tolkning i stedet for bare feil svar (verste fall er feil utregning til feil tolkning). Men jeg vet ikke om man kan snike seg til flere poeng på den måten.
Det finnes vel alltid gode og mindre gode tolkninger av slike oppgaver, men jeg har i alle fall gjort det til en vane å kort forklare tolkningen min slik at jeg i nest verste fall får en riktig utregning av en feil tolkning i stedet for bare feil svar (verste fall er feil utregning til feil tolkning). Men jeg vet ikke om man kan snike seg til flere poeng på den måten.
-
- Fibonacci
Nå finner jeg bare opp tall. Men la oss si at
At sannsynligheten for at Jon ikke får mat mandag er 20%
så hver dag i en uke er sannsynligheten for at Jon ikke får mat er 20%
Da vil jo det totalt være mange sjangser for at han ikke får mat i løpet av en uke.
Kort sagt a) sannsynligheten for at jon ikke får mat på en tilfeldig dag på skolen. b) Sannsynligheten for at jon får mat alle dagene i løpet av en uke, untatt [tex]1[/tex].
d) Er og litt snedig, da jeg ville anta at en skoleuke er [tex]5[/tex] dager og ikke [tex]7[/tex]. Om ikke Jon går på lørdags og søndagsskole.
At sannsynligheten for at Jon ikke får mat mandag er 20%
så hver dag i en uke er sannsynligheten for at Jon ikke får mat er 20%
Da vil jo det totalt være mange sjangser for at han ikke får mat i løpet av en uke.
Kort sagt a) sannsynligheten for at jon ikke får mat på en tilfeldig dag på skolen. b) Sannsynligheten for at jon får mat alle dagene i løpet av en uke, untatt [tex]1[/tex].
d) Er og litt snedig, da jeg ville anta at en skoleuke er [tex]5[/tex] dager og ikke [tex]7[/tex]. Om ikke Jon går på lørdags og søndagsskole.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk