Lineære Metoder..

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci

Har et par oppgaver jeg lure på, har vært syk så denne øvinga blir litt på halv åtte.

Vis at underromet [tex]X \subset BC([a,b],\mathbb{R})[/tex] definert av

[tex]X = \left\{ f \in BC([a,b],\mathbb{R})\,\mid\,f(a)=f(b) \right\}[/tex]

er komplett.

Tenkte at her var det ulike måter å gå frem på. En er vel å si at vi vet at BC er komplett, og for å vise at et underrom er komplett må vi vise at rommet er lukket (closed). For å vise dette står jeg litt fast, en må vel vise at alle punkter er internepunkter, altså at alle sekvenser i BC konvergerer i BC, men ser ikke helt hvordan jeg skal klare å vise dette?
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Gustav
Tyrann
Tyrann

En måte (også den enkleste måten) er å vise at komplementet [tex]X^c[/tex] i BC er åpent. Dette er definisjonen av en lukket mengde. Du må først finne ut hva [tex]X^c[/tex] er.

Det holder å vise at for alle [tex]x\in X^c[/tex] fins en åpen omegn om x inneholdt i [tex]X^c[/tex]
Gustav
Tyrann
Tyrann

Alternativ 2: Anta at X ikke er lukket. Det betyr at det fins et akkumulasjonspunkt (limit point) til X som ikke er et element i X.

La x være et slikt akkumulasjonspunkt. Du vet nå at [tex]x(a)\neq x(b)[/tex].

Finn en motsigelse ut fra dette.

(Hint: dersom x er et akkumulasjonspunkt til X vil enhver åpen omegn om x inneholde et element fra X)

EDIT: en annen tilnærming vil være å si at det fins en følge av elementer i X som konvergerer mot akkumulasjonspunktet x. Du kan da bruke dette til å finne en motsigelse ved å vise at det må eksistere et element i en slik følge som ikke er i X.
Post Reply