Noen med innsikt i spillteori?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Yogineck
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 18/10-2012 19:09

Hei. Sitter med en innleveringsoppgave i spillteori og sliter litt med hvordan jeg skal starte. evt gjøre oppgaven. Er det noen som har peiling? Er siste oppgaven og er helt blank. Oppgavetekst lyder slik.

To bedrifter eier hver sin innsatsfaktor som kombineres til å produsere et produkt. Bedriftene prøver bli enig om en deling av markedet. De kommuniserer ikke (bortsett fra når de leverer sine krav for markedsandel til hverandre). Bedrift A får først muligheten til å foreslå en deling av markedet (dvs A velger et tall mellom 0% og 100%). Bedrift B får det neste trekket og kan enten akseptere eller avslå As forslag. Dersom B aksepterer tilbudet kan godet produserer og de deler markedet seg imellom i henhold til As forslag. Hvis B avslår tilbudet fra A, kan ikke varen produseres og begge bedrifter får en markedsandel på 0. Hva er den delspillperfekte Nash likevekten i dette spillet. Hva blir utfallet?

Setter skikkelig pris på hjelp her.
Sist redigert av Yogineck den 18/10-2012 21:58, redigert 1 gang totalt.
mrcreosote
Guru
Guru
Innlegg: 1995
Registrert: 10/10-2006 20:58

Hint: B vil bare avslå hvis hun tjener på å gjøre dette. Hvilke tilbud vil B avslå? Hva bør i så fall A tilby for å maksimere sin profitt?
Yogineck
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 18/10-2012 19:09

Jeg vet dette er feil, men av den informasjon man får fra oppgaven vil vel bedrift B tjene på alt over 0%? Denne tolkningen beviser vel hvor blank situasjonen er for meg ? :)
mrcreosote
Guru
Guru
Innlegg: 1995
Registrert: 10/10-2006 20:58

Neida, stemmer dette! (Hvor god modellen da er, er en annen skål.)
Svar