Hei!
Har [tex]e^x = ln(x)[/tex] en løsning for en reell x?
ln(x) er bare definert for positive x, så det holder å sjekke disse verdiene.
I tillegg er ln inversfunksjonen til exp slik at grafene til e^x og ln(x) er speilbilder av hverandre om linja y=x.
Det er greit å argumentere at [tex]e^x > x[/tex] for alle positive x, og dermed krysser ikke grafen til e^x linja y=x og da krysser heller ikke grafen til ln(x) linja y=x. Grafene skjærer hverandre altså aldri, og det er dermed ingen løsninger for x.
Dette synes jeg var en litt for "teoretisk" måte å løse problemet på i og med at dette var en oppgave som ble gitt i Matte1.
Finnes det alternative måter å vise dette på?
e^x = ln(x)
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Det vanligste er vel å la [tex]f(x) = e^x - \ln x[/tex] og vise at [tex]f^{\prime}(x) = e^x - \frac{1}{x}[/tex] ikke har noen nullpunkter. Siden [tex]\ln x \leq 0[/tex] for [tex]x \leq 1[/tex] kan vi la [tex]x > 1[/tex]. Da er [tex]\frac{1}{x} < 1[/tex] og [tex]- \frac{1}{x} > -1[/tex], så [tex]e^x - \frac{1}{x} > e^x -1 > 0[/tex].
Bachelor i matematiske fag NTNU - tredje år.
-
- Abel
Jeg tenkte i den stilen, men kom ikkje på å vurdere tilfellene x>1 og x<1 for seg selv! Takk for hjelpen, jeg følte at et slikt argument måtte finnes:)