Har en vektor
[tex]r(t)=[1-t^2,2-t][/tex].
Har funnet at punktet [tex](-3,4)[/tex] ligger på grafen. Nå skal jeg finne en parameterfremstilling for tangenten i punktet.
Deriverer vektoren. Får [tex]r^{\prime}{t}=[-2t,-1][/tex].
[tex]x=-3+(-2t)\cdot{t}[/tex]
og
[tex]y=4+(-1)\cdot{t})=4-t[/tex]
Y likningen blir rett, men x likningen blir ikke det. Den skal være [tex]x=-3+4t[/tex].
Enten så er det noe galt med oppgaven, eller så er jeg ute å kjører.
Setter pris på rettledning. Sliter normalt ikke med dette stadiet av en slik oppgave.
Ser ikke greia
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Euler
Husk at [tex]\vec{r}(t)[/tex] er en funksjon som gir deg retningen til tangenten for en hver parameter t. Men du er bare interessert i retningen til tangenten akkurat i punktet (-3,4)! Hvis du tar det generelle uttrykket [tex]\vec{r}(t)[/tex] så får du jo en tangent som ikke er rett, men som varierer retning etter hva t er!
Det du må gjøre er å finne tangents retningsvektor akkurat i punktet (-3,4). Hvordan kan du gjøre det?
Det du må gjøre er å finne tangents retningsvektor akkurat i punktet (-3,4). Hvordan kan du gjøre det?
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Vektormannen wrote:Husk at [tex]\vec{r}(t)[/tex] er en funksjon som gir deg retningen til tangenten for en hver parameter t. Men du er bare interessert i retningen til tangenten akkurat i punktet (-3,4)! Hvis du tar det generelle uttrykket [tex]\vec{r}(t)[/tex] så får du jo en tangent som ikke er rett, men som varierer retning etter hva t er!
Jeg vet hvordan jeg skal gjøre det

Tusen takk mister:=)