Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
Hei. Har en oppgave jeg ikke vet helt hvordan jeg regner ut.
Bestem verdien til k slik at vektorene blir ortogonale:
[k,k-4] * [1,3]
(Jeg vet at hvis jeg bytter y og x plassering og skifter ett fortegn på den siste vektoren så får jeg [3,-1] som gjør at jeg ser at k= 3
[3,3-4] * [1,3]= 0
Men hvordan viser jeg hvordan jeg har kommet fram til svaret/regner ut dette?
Siden jeg har dere her nå , lurte litt på denne her også: [k-1,3] * [k,-2]
Det jeg ikke er sikker på er hvordan jeg skal vise utregningen til hvordan jeg kommer fram til at k= 3. Jeg kom bare fram til at k =3 pga den generelle regelen om at vektorene [a,-b] og [-b,a] står vinkelrett på [a,b]
Nattugla wrote:Takker for raskt svar, men akkurat det vet jeg.
Det jeg ikke er sikker på er hvordan jeg skal vise utregningen til hvordan jeg kommer fram til at k= 3. Jeg kom bare fram til at k =3 pga den generelle regelen om at vektorene [a,-b] og [-b,a] står vinkelrett på [a,b]
da blir det jo
[tex][k,k-4] * [1,3] =0[/tex]
[tex]k+3k-12=0[/tex]
[tex]k=3[/tex]
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
Der slo den logiske delen av hjernen min seg på igjen Takk skal du ha.
Det var den k-4 * 3 delen jeg tenkte helt feil på, så fikk feil svar på utregningen, men man ganger jo også k med 3 og får 3k selvfølgelig. Ganget bare -4 med 3 jeg. Laaang dag med regning nå, da blir de enkleste løsningene plutselig vanskelig å se, men nå kan jeg iallefall fortsette med klart hodet Takker for all hjelp.