relaterte rater - feil i fasit?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
mstud
Grothendieck
Grothendieck

Hei!

Driver og regner igjennom en del oppgaver fra det vi jobbet med tidligerre i høst, kom så over en oppgave jeg trodde var enkel der jeg får et annet svar enn fasit.

Oppgavetekst: Arealet av en sirkel øker med 1/3 km/h. Skrivs endringen i radius som funksjon av (a) radius r og (b) arealet A av sirkelen.

Min løsning er:

a) [tex]A=\pi r^2 \Rightarrow \frac{dA}{dr}=2\pi r \frac {dr}{dt} \Rightarrow dr=\frac {dA}{dt}\cdot \frac 1{2\pi r}=\frac 13 \cdot \frac 1{2\pi r}=\frac 1{6\pi r}[/tex] Her er jeg og fasiten enig...

b) [tex]dr=\frac 1{6\pi r} \bigwedge A=\pi r^2 \Rightarrow r^2=\frac {A}{\pi } \Rightarrow r=\sqrt{\frac {A}{\pi}} \Rightarrow dr=\frac 1{6\pi \sqrt{\frac {A}{\pi}}}[/tex] Men her har fasit: [tex]dr=\frac 1{6\pi \sqrt A \pi}[/tex] Jeg kan ikke se at det kan være rett?
Det er bedre å stille et spørsmål og ikke få et svar, enn å ikke stille et spørsmål og ikke få et svar.

Det aller beste er enten:
å stille et spørsmål og få et svar
eller
å ikke stille et spørsmål og få et svar.
Vektormannen
Euler
Euler

Det ser feil ut ja. Det blir vel slik du skriver, som kan forenkles til [tex]\frac{1}{6\sqrt{A\pi}}[/tex].
Elektronikk @ NTNU | nesizer
mstud
Grothendieck
Grothendieck

Vektormannen wrote:Det ser feil ut ja. Det blir vel slik du skriver, som kan forenkles til [tex]\frac{1}{6\sqrt{A\pi}}[/tex].
Flott! Takk!
:)
Det er bedre å stille et spørsmål og ikke få et svar, enn å ikke stille et spørsmål og ikke få et svar.

Det aller beste er enten:
å stille et spørsmål og få et svar
eller
å ikke stille et spørsmål og få et svar.
Post Reply