http://imgur.com/cZ5jg
Noen som ser hva jeg gjør galt?
Skalarprodukt
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Fibonacci
- Posts: 5648
- Joined: 24/05-2009 14:16
- Location: NTNU
Host
[tex]a \, \cdot \, b \, = \, |a| \, \cdot \, |b| \, \cdot \, \cos(a,b)[/tex]
Du har glemt å ta i betraktning vinkelen =)
[tex]a \, \cdot \, b \, = \, |a| \, \cdot \, |b| \, \cdot \, \cos(a,b)[/tex]
Du har glemt å ta i betraktning vinkelen =)
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
-
- Fibonacci
- Posts: 5648
- Joined: 24/05-2009 14:16
- Location: NTNU
Fordi [tex]\cos(120^\circ) \neq 1,[/tex] altså
[tex]\frac{3}{2} \cdot (\, a \, \cdot \, b) \, = \, \frac{3}{2} \, \cdot \, |a| \, \cdot \, |b| \, \cdot \, \cos(a,b) \, = \, \frac{3}{2} \, \cdot \, 4 \cdot \, 6 \, \cdot \, \cos(120^\circ) \, \neq \, \frac{3}{2} \, \cdot \, 4 \, \cdot \, 6 [/tex]
[tex]\frac{3}{2} \cdot (\, a \, \cdot \, b) \, = \, \frac{3}{2} \, \cdot \, |a| \, \cdot \, |b| \, \cdot \, \cos(a,b) \, = \, \frac{3}{2} \, \cdot \, 4 \cdot \, 6 \, \cdot \, \cos(120^\circ) \, \neq \, \frac{3}{2} \, \cdot \, 4 \, \cdot \, 6 [/tex]
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
-
- Fibonacci
- Posts: 5648
- Joined: 24/05-2009 14:16
- Location: NTNU
Ja, dersom de ligger på linje slik at vinkel mellom vektorene er null, så stemmer det. Dersom a og b står vinkelrett på hverandre så har vi at
[tex]a \cdot b \,=\, |a| \cdot |b| \cdot \cos(90^{\circle}) \,=\, |a| \cdot |b| \, \cdot \, 0 \,=\, 0[/tex]
[tex]a \cdot b \,=\, |a| \cdot |b| \cdot \cos(90^{\circle}) \,=\, |a| \cdot |b| \, \cdot \, 0 \,=\, 0[/tex]
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
-
- Euler
- Posts: 5889
- Joined: 26/09-2007 19:35
- Location: Trondheim
- Contact:
Husk hva flytte over vil si: Det du egentlig gjør da er å legge til eller trekke fra det samme på begge sider. Det hjelper ikke stort her, siden 61 er ganget med noe. Du må da dele som du sier.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Oppgaven er; T=19+61*10^-0,463t
Der T er temperatur og t er timer
Hvor lang tid tar det før temperaturen er halvparten av det den var i t=0?
Da er det logaritmer osv, det vet jeg. Men her legger jeg merke til at løsningsforslaget gjør følgende;
http://imgur.com/Go356
Men hvorfor deler man ikke på 61 først, for så og få lg 0,34 istedenfor?
Der T er temperatur og t er timer
Hvor lang tid tar det før temperaturen er halvparten av det den var i t=0?
Da er det logaritmer osv, det vet jeg. Men her legger jeg merke til at løsningsforslaget gjør følgende;
http://imgur.com/Go356
Men hvorfor deler man ikke på 61 først, for så og få lg 0,34 istedenfor?