Bølgefenomener.(fysikk)

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Markussen
Galois
Galois

Beklager spammingen angående fysikk her. Men jeg har eksamen i morgen. Så stopp meg om det blir for mye mas.

Oppgave;

To bølgekilder S1 og S2 står 5,6 meter fra hverandre. De svinger i takt og lager bølger med bølgelengden 0,16m. I punktet P er det maksimal forsterkning.

http://imgur.com/bHp6x

a) Gjør beregninger og vis at det er maksimal forsterkning i P.

Det jeg tenker her er; Først pytagoras for å finne strekningen hver av punktene har til P.

Og da finner jeg 6m og 5,2 m.

Så tar jeg 6-5,2 = 0,8 m.

Men mer skjønner jeg ikke.
MrHomme
Descartes
Descartes

Du vet at det er utslokking hver halve bølgelengde. Du vet også at det interferens ved hver hele bølgelengde. Da skal det vel ikke være så vanskelig?

Går ikke bølgelenden [tex]0,16m[/tex] opp i [tex]0,80[/tex]?
"They were threatened by my intelligence and too stupid to know thats why they hated me" - Dr.Sheldon Cooper
Markussen
Galois
Galois

Men hva betyr egentlig maksimal forsterkning? Skal jeg dele 0.8 på 0.16 for og finne denne forsterkningen?
MrHomme
Descartes
Descartes

For hver [tex]0,16m[/tex] er det interferens. Altså amplitude på bølga. For hver [tex]0,08m[/tex] er det utslokking. Maksimal forsterkning betyr at man har interferens mellom to bølgekilder, som skaper en bølge som er like stor som bølgene til sammen.
"They were threatened by my intelligence and too stupid to know thats why they hated me" - Dr.Sheldon Cooper
Markussen
Galois
Galois

Åja. Så det er derfor man må dele 0.8 på 0.16. Da finner man antall HELE bølgelengder?
MrHomme
Descartes
Descartes

Markussen wrote:Åja. Så det er derfor man må dele 0.8 på 0.16. Da finner man antall HELE bølgelengder?
jeppsi :)
Post Reply