Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
Hei, jeg prøvde å regne ut denne oppg men fikk feil svar. Så håper noen kan hjelpe til
oppgave: Antall spurv i et område ser ut til å minke ned 3 % per år. Hvor lang tid tar det før bestanden av spurv er halvert dersom den prosentvise nedgangen holder seg videre.
Jeg tenkte:
3% = 0.97
Og hvis hele området er 100% og den går ned 3% hvert år, burde den gå ned når den har nådd 50%. Men tror jeg tenkte feil
Is it better to try and fail than to not try at all !
Ja, det blir litt feil. Husk på at det alltid er snakk om prosent av noe. Det første året minker antall spurv med 3% av antall spurv det året. Men det neste året minker det med 3% av så mange spurv som det er det året! Ser du forskjellen?
La oss si at det er 100 spurv til å begynne med. Da er det 0.97 * 100 = 97 spurv igjen det andre året, og det tredje året er det 0.97 * 97 = 94 igjen, og så videre. Hvor mange år må det da gå før vi er nede i 50?