Ergo Fysikk 1 - oppgave 1.20

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
rembrandt
Descartes
Descartes
Innlegg: 425
Registrert: 10/11-2011 08:47

Hei,

lurer på om noen kan gi meg råd om hvordan oppgave 1.20 skal løses. Det gjelder å lese av gjennomsnittsfarten på grafen som viser strekning proporsjonal med tiden. Jeg ser på grafen at det er en konstant bratt strek som kan brukes til å finne gjennomsnittsfart, med delta S / delta t, men jeg får ikke svaret til å stemme med fasiten. I tillegg hvordan finner jeg høyeste farten ut i fra grafen?

Imøteser konstruktivt tilbakemelding.

På forhånd takk.
When men, even unknowingly, are to meet one day, whatever may befall each, whatever the diverging paths, on the said day, they will inevitably come together in the red circle.
MrHomme
Descartes
Descartes
Innlegg: 433
Registrert: 10/10-2012 16:37
Sted: Hordaland

Blir litt vanskelig når vi ikke ser oppgaven.

Skal du finne den største farten må du derivere strekningsfunksjonen. Deretter må du finne toppunktet til den.
"They were threatened by my intelligence and too stupid to know thats why they hated me" - Dr.Sheldon Cooper
rembrandt
Descartes
Descartes
Innlegg: 425
Registrert: 10/11-2011 08:47

Hei, det er ingen funksjon i den oppgaven. Kun et graf som skal brukes til å løse oppgaven. Høyeste fart må jo være når kurven er brattest...hvordan kan jeg finne høyest fart når kurven viser at kun gjennomsnittsfarten er brattest på kurven - en rett linje.
When men, even unknowingly, are to meet one day, whatever may befall each, whatever the diverging paths, on the said day, they will inevitably come together in the red circle.
sofiafaith

Du skal bruke formelen for momentanfart: delta s÷delta t. Fra grafen så får du 1900m- 300m ÷ 600 s - 175 s => 1600÷425=3.76...... =3.8 m/s :D
Svar