Løse ulikheter

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Spiren
Fibonacci
Fibonacci
Posts: 2
Joined: 11/01-2013 08:36

Jeg sitter bom fast i starten av R1. Hva er det jeg ikke skjønner her:

21-16x/x+9>1-x

Sånn har jeg gjort det:

21-16x/x+9 - 1+x>0 (lagt inn alt på venstre side)

21-16x/x+9 (-1+x)(x+9)/x+9>0 (ganget inn felles nevner)

21-16x-x-x+x^2+9x/x+9 >0 (resultat med felles nevner)

21-9x+x^2/x+9 (trukket sammen)

Fortegnlinjen:

x-linje _____-9_______________9_______
-9x --------------------------------_______

x+9 --------________________________

Resultat ____-------------------------_______

Hva er det jeg gjør galt?
MrHomme
Descartes
Descartes
Posts: 433
Joined: 10/10-2012 16:37
Location: Hordaland

Det er veldig vanskelig å vite hva oppgaven virkelig er. Prøv å skrive i latex.
"They were threatened by my intelligence and too stupid to know thats why they hated me" - Dr.Sheldon Cooper
Brahmagupta
Guru
Guru
Posts: 628
Joined: 06/08-2011 01:56

Du gjør en regnefeil i tredje linje etter å ha ganget ut.

Oppgaven slik jeg har forstått er :
[tex]\frac{21-16x}{x+9}>1-x[/tex]

Første og andre linje er helt riktig.
Etter å ha ganget ut uttrykket og trukket sammen på felles brøkstrek blir det:

[tex]\frac{x^2-8x+12}{x+9}>0[/tex]

Før du lager fortegnslinje må du faktorisere telleren. Jeg ser ikke helt hvor du får -9x fra på fortegnslinjen din. Når du lager fortegnslinje må du inkludere alle faktorene i teller og nevner og vurdere ut fra nullpunktene hvor uttrykket er positivt, negativt evt null.

Kommer du videre da? :)
Post Reply