Parallellkomponent

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
toms
Pytagoras
Pytagoras

Sliter litt med komponenter til vektorer nå. Klarte oppgave a, så det er ingen problem, sliter med b.

Informasjonen som er gitt på starten er:
[tex]|\vec u| = 12 , |\vec v| = 8 [/tex], vinkelen er 60 grader

Jeg skal tegne komponenten til [tex]|\vec u|[/tex] og så regne ut hvor lang den er. Problemet er at jeg ikke klarer å skjønne hvor den komponenten skal tegnes. Utregninga er ikke noe problem, det blir 6 ( noe også fasiten sier).

Begynner å bli greit frustrert her, så litt hjelp hadde vært strålende. Ikke minst hadde jeg blitt veldig takknemlig :)
Vektormannen
Euler
Euler

Hei! :)

Se på følgende figur:

Image

Denne figuren viser to vektorer A og B, og parallellkomponenten av A ned på vektoren B. Hvis jeg tolker deg rett så er det samme situasjon som du har med å gjøre her.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
toms
Pytagoras
Pytagoras

Ja, det er helt riktig :)
Vektormannen
Euler
Euler

Da er vel saken grei? B svarer da til vektoren v, mens A svarer til vektoren u, ikke sant?
Elektronikk @ NTNU | nesizer
toms
Pytagoras
Pytagoras

Ja, det er riktig. Men jeg skjønner ikke helt hvordan jeg skal tegne komponenten til u :( Sikkert bare jeg sm overanalyserer det jeg sitter og kikker på
Post Reply