3. Deriverte?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
denNorske
Noether
Noether

hei!

Jeg vet at den 2. deriverte forteller om krumningen til en graf, men hva forteller den 3. deriverte? Er den vanlig å bruke?

Litt nysgjerrig :P
1. År Bachelor @ HIN, bygg.
Aleks855
Rasch
Rasch

Den forteller det samme om stigningsforholdet i funksjonen, som den andrederiverte forteller om funksjonen selv.

Det er jo tross alt den andrederiverte av den deriverte, så den sier noe om krumninga til den deriverte.

På VGS har jeg ikke sett den bli brukt i noen slags funksjonsdrøfting. De fleste polynomfunksjoner man kommer over har som regel konstante tredjederiverte, eller 0.
Image
denNorske
Noether
Noether

Aleks855 wrote:Den forteller det samme om stigningsforholdet i funksjonen, som den andrederiverte forteller om funksjonen selv.

Det er jo tross alt den andrederiverte av den deriverte, så den sier noe om krumninga til den deriverte.

På VGS har jeg ikke sett den bli brukt i noen slags funksjonsdrøfting. De fleste polynomfunksjoner man kommer over har som regel konstante tredjederiverte, eller 0.
Okay, takk for svar :D

~denNorske
1. År Bachelor @ HIN, bygg.
Post Reply