1-p. Hvordan forklare en likning?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Barcamessi
Fibonacci
Fibonacci

Jeg holder på med Likninger, rette linjer og Kordinatsystemer. Og lurer på hvordan jeg skal svare på oppgaver som:

Forklar at utgiftene Y i kroner kan skrives Y=0,42x + 1200 (prisen for elektrisk strøm)

Hva menes med å forklare i denne sammenhengen/hvordan forklarer man?

En annen oppgave lyder slik:

Forklar at hvis han ringer i x minutter, betaler han y kroner, der y= 1,39x + 50.

Fint om noen kunne hjelpe. takk.

Spm er fra Sinus 1P. Oppgave 3.53 b) og 3.52 b) [/u]
Aleks855
Rasch
Rasch

Første:

Du mangler en del informasjon her, men formelen for prisen sier mye.

Det at det står +1200 på slutten forteller oss at denne prisen kommer uansett hvor mange kWh (elektrisitet) man bruker. Så står det 0.42x, som forteller oss at vi betaler 0.42kr per kWh.

Det samme gjelder den andre oppgaven. Tar du den selv nå? Ser du hvor mye abbonementet koster? Og hvor mye hvert ringeminutt koster?

Se her for litt mer forståelse for slike formler: http://udl.no/matematikk/algebra/formler-1-158
Image
Barcamessi
Fibonacci
Fibonacci

Takk for svaret. Jeg forsto likningen men jeg lurte på hvordan det er forventet at man skal forklare/svare i slike oppgaver. (på f.eks eksamen) Holder det med å skrive hva de ulike tallene i likningen står for?
Aleks855
Rasch
Rasch

Det skal holde å svare slik jeg forklarte den første. Da viser man forståelse for konstantleddet og koeffisienten på x-leddet.
Image
Barcamessi
Fibonacci
Fibonacci

Jeg skal tegne rette linjer utifra formelen Y=ax+b.

Det gikk kjempe bra til jeg kom til denne oppgaven hvor jeg kun får oppgitt:

a) Y=-x b) y= 3+2X C) Y= 1 D) y= -1.

Det står overhodet ingenting i boka om hvordan jeg skal gå frem hvis får så begrenset med info.

Hvordan finner jeg stigningstallet og konstantleddet? Og på oppgave b) hvordan kan jeg rette opp den likningen.?
Post Reply