Lineær Algebra (transformasjon)

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
JNatten
Fibonacci
Fibonacci

Hei!

Har fått en oppgave på skolen jeg ikke forstår helt.

I de tre første delene av oppgaven skal jeg finne standardmatrisene A,B og C for rotasjoner [tex] \theta , \phi , \psi[/tex] rundt x, y og z aksen.

Noe jeg tror jeg har klart å fått til her(hehe veldig fint om dere godkjenner :) ):

[tex]A =\begin{bmatrix}1 & 0 & 0 \\1 & \cos \theta & -\sin \theta \\0 & \sin \theta &\cos \theta \\\end{bmatrix}[/tex]

[tex]B =\begin{bmatrix}\cos \phi & 0 & \sin \phi \\0 & 1 & 0 \\-\sin \phi & 0 & \cos \phi \\ \end{bmatrix}[/tex]

[tex]C =\begin{bmatrix}\cos \psi & -\sin \psi & 0 \\\sin \psi & \cos \psi & 0 \\0 & 0 & 1 \\ \end{bmatrix}[/tex]

Men den neste oppgaven:

Transformasjonen [tex]T[/tex] går ut på å først rotere [tex]\frac{\pi}{4}[/tex] rundt z-aksen, dertter [tex]\frac{\pi}{3}[/tex] rundt y-aksen, og til slutt [tex]-\frac{\pi}{6}[/tex] rundt x-aksen.
Finn standardmatrisa D for T.

Her står jeg fast. Har fått lest meg frem til at matrisemultiplikasjon skal være en god idé, men har fortsatt ikke forstått hva jeg skal gjøre.

Noen som ville være kjempesnille? :)
Aleks855
Rasch
Rasch

Ser ut som du vet hvordan du finner matrisene for hver rotering. Så må du huske at hvis du skal gjøre transformasjonene A, B og C, så må disse multipliseres i motsatt rekkefølge, altså CBA. Da har du den totale transformasjonsmatrisa for hele greia.
Image
JNatten
Fibonacci
Fibonacci

Aleks855 wrote:Ser ut som du vet hvordan du finner matrisene for hver rotering. Så må du huske at hvis du skal gjøre transformasjonene A, B og C, så må disse multipliseres i motsatt rekkefølge, altså CBA. Da har du den totale transformasjonsmatrisa for hele greia.
føler meg litt dum her nå.
Fikk litt hjelp av en kompis ca 10 sekunder før du svarte.

Takk for påminnelsen også :)
Baard
Pytagoras
Pytagoras

Aleks855 wrote:Ser ut som du vet hvordan du finner matrisene for hver rotering. Så må du huske at hvis du skal gjøre transformasjonene A, B og C, så må disse multipliseres i motsatt rekkefølge, altså CBA. Da har du den totale transformasjonsmatrisa for hele greia.
Men her skal han gjøre transformasjonene i C, B og A rekkefølgen. C er for rotasjon rund z-akse, B er for rotasjon rundt y aksen og A er for rotasjon rundt x aksen. Betyr det at man må i dette tilfellet multiplisere ABC? Hvorfor det?
Post Reply