Fysikk; Higgspartikkelen.
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Det som er så utrolig viktig med Higgs-bosonet, er at det bekrefter eksistensen av det vi kaller Higgs-feltet. Alle partikler som eksisterer, interagerer med Higgs-feltet, som gjør at vi har masse og kan veie noe. Merk at dette ikke er ikke så bekreftet som vi ønsker helt enda, men det er dette som er det store funnet dersom vi KAN påvise eksistensen.
Jeg vet ikke hvilken "formel som gjelder for hele universet" er som du nevner, men det kan kanskje ha noe med at "yay, nå vet vi hvordan masse oppstår" å gjøre.
Jeg vet ikke hvilken "formel som gjelder for hele universet" er som du nevner, men det kan kanskje ha noe med at "yay, nå vet vi hvordan masse oppstår" å gjøre.
Mer presist, via spontan symmetribrytning vil Higgsfeltet vekselvirke med det elektrosvake gauge-feltet og gi masse til W, og Z-bosonene. Dette vil bl.a. forklare hvorfor den svake kjernekraften har så mye kortere rekkevidde enn den elektromagnetiske kraften, ettersom det elektromagnetiske guage-feltet A får ingen masse via denne mekanismen.
Jeg vet ike om Higgs-partikkelen er fundamental for teorier om alt. Det kan hende det finnnes en annen mekanisme som gir masse, men som ikke er oppdaget ennå. Teorien om Higgspartikkelen går ut ifra at standardmodellen for partikkelfysikk er korrekt, noe som er rimelig, men slett ikke sikkert!
For strengteori, for eksempel, er det vel ett fett om Higgspartikkelen eksisterer eller ikke, men hvorvidt strengteori kan gis fysisk innhold er vel en annen sak...
Du kan lese her for mer info: http://en.wikipedia.org/wiki/Higgs_boso ... erminology
Jeg vet ike om Higgs-partikkelen er fundamental for teorier om alt. Det kan hende det finnnes en annen mekanisme som gir masse, men som ikke er oppdaget ennå. Teorien om Higgspartikkelen går ut ifra at standardmodellen for partikkelfysikk er korrekt, noe som er rimelig, men slett ikke sikkert!
For strengteori, for eksempel, er det vel ett fett om Higgspartikkelen eksisterer eller ikke, men hvorvidt strengteori kan gis fysisk innhold er vel en annen sak...
Du kan lese her for mer info: http://en.wikipedia.org/wiki/Higgs_boso ... erminology