Skal hjelpe en venn til å bestå 1T og R1 eksamen. Tror ikke han har lest noe særlig, ei heller løst oppgaver. Så vi er på skratch.
Tips til hva han MÅ kunne og hva vi kan hoppe over i undervisningen? Vi har dårlig tid nå (1 uke til 1T og 2 uker til R1). Han er i en annen by også, så det gjør det desto vanskeligere.
Bestå R1 og 1T eksamen
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Ja, det er jo greit nok. Jeg kan pensum selv og kunne nok klart å "coache" ham til ståkarakter om han var her. Han jobber fulltid og jeg jobber fulltid + studie, men det går kanskje an å ta det over Skype.
Eksamensoppgaver er forøvrig et godt tips. Skriver mest i frustrasjon fordi jeg ikke vet hvor mye han kan/hvor mye han har lest og det betyr mye for meg at han står og kan gå på skole til høsten. Om noen vet hvilke tema som går igjen, hadde jeg satt veldig pris på det.
Eksamensoppgaver er forøvrig et godt tips. Skriver mest i frustrasjon fordi jeg ikke vet hvor mye han kan/hvor mye han har lest og det betyr mye for meg at han står og kan gå på skole til høsten. Om noen vet hvilke tema som går igjen, hadde jeg satt veldig pris på det.
Han må kunne faktorisere ved hjelp av nullpunkter og andregradsformel. Bruke faktoriserte uttrykk for å løse lingninger og ulikheter. Kunne derivere (for å stå, blås i definisjon - fokuser på regler). gjennkjenne binominsk og hypergeometrisk sannsynlighetstilfelle, skille dem og bruke geogebras sannsynlinghetskalkulator. Kunne tegne grafer med geogebra, vite at f'(x) kan skrives i geogebra for å derivere. Kunne gjøre presise avlesninger fra geogebra og tolke det.
Er disse tingene på plass vil jeg tro at han står. Om han liker geometri så synes mange at trigonometri og vektorer kan fungere som enklere substitutter, men det skal ofte litt mer tid for å komme opp på et akseptabelt eksamensnivå i forhold til dette, da det sjelnere er helt grunnleggende spørsmål på disse temaene (i motsetning til de andre nevnte).
Og selvfølgelig: Huske på at han kan bruke alle hjelpemidler på eksamen del 2, da særlig geogebra, og *sammendragene* i læreboka (som han bør ha oversikt over på forhånd).
Er disse tingene på plass vil jeg tro at han står. Om han liker geometri så synes mange at trigonometri og vektorer kan fungere som enklere substitutter, men det skal ofte litt mer tid for å komme opp på et akseptabelt eksamensnivå i forhold til dette, da det sjelnere er helt grunnleggende spørsmål på disse temaene (i motsetning til de andre nevnte).
Og selvfølgelig: Huske på at han kan bruke alle hjelpemidler på eksamen del 2, da særlig geogebra, og *sammendragene* i læreboka (som han bør ha oversikt over på forhånd).