Årsenhet i Matematikk og Informatikk på UiO?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
Johan Nes
Fermat
Fermat

Heisann,

Jeg er litt usikker på studiet jeg kom inn på og tror kanskje jeg har valgt feil. Jeg vurderer derfor å heller ta en årsenhet i Matematikk og Informatikk på UiO og kanskje fortsette med bachelorgraden i MIT om jeg virkelig skulle like meg, skjønt jeg egentlig heller mot en ingeniørutdanning.

Studiet er bygd opp slik: http://www.uio.no/studier/program/realf ... ppbygging/

Men jeg har mulighet til å velge andre fag også.

1) Er det noen som har tatt disse fagene eller lignende som kan fortelle meg hvor krevende dette studiet er? Er man nødt til å være et talent og elske matematikk for å gjøre det bra? Jeg er usikker på hvor godt jeg egentlig liker matematikk, men jeg liker veldig godt å løse oppgaver og det irriterer meg når jeg ikke forstår ting. Så det er like mye gleden av å få til noe. Jeg har også høy arbeidsmoral, så jeg er egentlig positiv.

2) Vil en slik årsenhet ha noen verdi på en CV?

3) Vil denne årsenheten gi meg en fordel om jeg går videre med ingeniørstudium neste år?

Om jeg har forstått rett, gir en slik årsenhet grunnlag for å undervise i matematikk på VGS-nivå.

Setter pris på om noen har noen råd eller betraktninger rundt dette. :)

Mvh

Johan Nes
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann

Skal ikke skrive langt; jeg har en slik "årsenhet" på 30 vekttall (90 stp) fra HiT. Tok den da jeg ikke hadde undervisningskompetanse på vgs. (Hadde bare 33 stp matte fra HiO (ingeniørhøyskolen)). Ja, du skal få undervisningskompetanse på vgs, med mindre denne er for mye "forurensa" med datafag.
Noe særlig verdt utenom for deg sjøl og vgs-kompetanse er den vel strengt tatt ikke...
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Johan Nes
Fermat
Fermat

Takk for svar.

Så om jeg tenker å gå videre med ingeniørstudium uansett vil dette kanskje være et bortkastet år? :D
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci

Du kan jo se om studieretningene har noen overlappende fag. Slik at du kan få disse
godkjent når du begynner neste år. Hva var grunnen til at du ville vente igjen ?
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Johan Nes
Fermat
Fermat

Nebuchadnezzar wrote:Du kan jo se om studieretningene har noen overlappende fag. Slik at du kan få disse
godkjent når du begynner neste år. Hva var grunnen til at du ville vente igjen ?
Det er godt mulig jeg kan få noen av fagene godkjent. Om ikke, regner jeg med overlappen uansett gjør at jeg kommer til å ta i hvert fall det første matematikkfaget på ingeniør rimelig lett.

Da kan jeg eventuelt fortsette og ta en bachelor i matematikk ved siden av (dog på lengre enn normert tid). Og en bachelor i matematikk er kanskje fint å ha i tillegg til en ingeniørgrad?

Jeg tror studiet jeg har kommet inn på er bra (marinteknikk), men det er i Bergen og jeg har innsett at jeg virkelig har lyst å bli værende i Oslo og ser derfor litt mørkt på Bergen.

Samtidig er jeg 29 år og det haster kanskje med å komme seg i gang for alvor med studier. Om året er bortkastet, gjør jeg det nok ikke, men om jeg finner et argument for å forsvare et årsstudium (med mulighet for påfølgende bachelor), så kan det hende det er verdt det. :)
Johan Nes
Fermat
Fermat

Noen tanker?

Trenger en back-up plan til høsten og må finne ut om dette er en god en. :)
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci

Jeg vil anbefale deg å ta et årsstudium. Noen av fagene vil du nok få godkjent, og ikke minst får du smake
på det å være student. Du kan altså bruke året på å teste ut hvor hardt en må jobbe, og komme inn i rutinen =)
Det å fortsette å jobbe med matematikken er nok ikke heller dumt.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Johan Nes
Fermat
Fermat

Takk for svar, Nebuchadnezzar.

Selv tror jeg egentlig ikke det er så dumt. I tillegg får jeg nok tid til å lese meg litt bedre opp på Kjemi og Fysikk til neste år. Selv om jeg tok Fysikk 1 i år (på tre uker), så føler jeg ikke at forståelsen er så bra med tanke på hvor raskt det gikk.

Får se frem til studiestart hva jeg bestemmer meg for. Det verste er at jeg begynner å like matematikk. :)
Post Reply