Komplekse tall - Første forelesning på UiO i Kalkulus

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
Johan Nes
Fermat
Fermat

Postet denne på diskusjon også, når forumet var nede:

Om jeg får studieplass, skal jeg i år ta blant annet Kalkulus (MAT1100) og første forelesning er på tirsdag i komplekse tall.

Har bladd gjennom kapittelet og føler en blanding av motløshet, nysgjerrighet og lyst til å få det til.

Synes nivået virker MYE høyere enn VGS (R1/R2) og føler mye av det er over mitt hode. Og det lover ikke bra alt på første forelesning.

Men jeg satser på at foreleseren greier å formidle det på en bra måte og at det ser mer skremmende ut enn det egentlig er, slik ofte var tilfelle på R2 emner også.

Er forresten universitetsmatematikk vanskeligere enn høyskolematematikk (tenker på ingeniørfag)? Husker det var i hvert fall snakk om at det var mer fokus på bevisføring på universitet og mindre av det på høyskole i den andre tråden min.
Aleks855
Rasch
Rasch

Tror ikke det er så vanskelig som du tror. Det er bare nytt, og det kan være skremmende dersom du ikke forstår det på første forsøk.

På høyskole/universitet er det lagt opp til at du må ta i et skikkelig tak selv, og suge til deg kunnskap på selvstendig vis.

Jeg nevnte det også på diskusjon.no, men jeg nevner det igjen; komplekse tall er veldig lett når du ser hvor likt det er helt vanlige operasjoner, og gjerne litt vektorregning. Nettopp det er fokuset på de videoene jeg har laga om komplekse tall. http://udl.no/matematikk/komplekse-tall
Image
Johan Nes
Fermat
Fermat

Takker, Aleks.

Forstår LITT mer siden sist, men akkurat nå føler jeg meg ganske motløs og forvirret rundt studievalg. Får gi det litt mer tid og se hvordan det går.

Det er i hvert fall ikke sant det som ble hevdet av enkelte i en annen tråd at man knapt trenger R1 for å forstå innledningskurs til kalkulus på universitet og at alt blir lært på nytt mye grundigere.

I går snakket jeg med en sivilingeniør som jeg regner for å være ganske smart. Han fikk faktisk E i første fag i matematikk på NTNU. Det gjorde at jeg ikke føler meg like dum lengre, men samtidig er det jo et tegn på at faget sikkert er ganske vanskelig.
Aleks855
Rasch
Rasch

Å ha R-fag i buksa før du går på NTNU synes jeg er nesten obligatorisk. På mange linjer tror jeg faktisk det ER obligatorisk også.

Ikke sats på å lær alt på nytt når du ankommer nye steder. Jo mer du lærer på forhånd, jo bedre rustet er du til å faktisk forstå det helt ut når du kommer dit.
Image
Johan Nes
Fermat
Fermat

Aleks855 wrote:Å ha R-fag i buksa før du går på NTNU synes jeg er nesten obligatorisk. På mange linjer tror jeg faktisk det ER obligatorisk også.

Ikke sats på å lær alt på nytt når du ankommer nye steder. Jo mer du lærer på forhånd, jo bedre rustet er du til å faktisk forstå det helt ut når du kommer dit.
På NTNU er det obligatorisk på alle siv.ing linjer og også karakteren 4 i R2 som et minimum.

På UiO er det vel kun R1 som er et krav (mulig man kan ha en annen realfaglig kombinasjon), men R2 er sterkt anbefalt.

Det var en annen tråd hvor en hevdet at han ikke kjente til noen innledende kurs på universitet som krevde mer enn 1T, da alt blir lært på nytt og mer grundig fordi 'VGS-matematikken' ikke er bra nok. Det stemmer i hvert fall ikke på UiO eller NTNU siving. :)

Men jeg har nå hatt første forelesning i MAT1100 (gikk glipp av de første) og har en ganske morsom og flink foreleser som bryter med den stereotype 'nerden' Tom Lindstrøm var også innom. Følte det gikk litt bedre enn når jeg satt og leste i boka på egenhånd. Får se om jeg gir det en sjanse. :)
Post Reply