1. Øving mekanisk fysikk

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
janne69
Cantor
Cantor

Det handler om skrått kast, horisontalt kast og vertikalt kast. Jeg har her brukt bevegelseslikningene for VX=V0X, V0Y, lengden X(t)=V0X*t og høyden Y(t)=V0Y*t -0,5*gt^2 og VY(t)=V0Y-gt Men vi skal vist definere en Z-retning i tillegg. Foreleseren presentert det på tavla på prosjektoren. På det skjermbildet sto V0X og X som jeg har. Men i tillegg sto VZ(t)=V0Z-gt og Z(t)=V0Z-0,5*gt^2 i stedet for VY og Y(t). Kan jeg ikke da bare bytte ut symbolene VY(t) og Y(t) i utledningene mine med VZ(t) og Z(t), for det gir vel samme svar. Gjerne forklar meg bruken av Z istedet for Y i utledningene. :D
mikki155
von Neumann
von Neumann

Hvis det står [tex]v_z = v_{0z} - gt[/tex] og [tex]z(t) = v_{0z} - \frac {1}{2} gt^2[/tex], betyr det at han har satt z-aksen pekende oppover mot den homogene tyngdekraften (som peker innover mot jorda). Merkelig hvis han har gjort dette, for hvis det er skrått/horisontalt kast, må bakken bli xy-planet. Selv tror jeg heller han kun har erstattet xy-planet med zx-planet, og demonstrert det todimensjonalt slik at legemet som blir kastet kun beveger seg i positiv x- og z-retning (ikke y). Hvis du ser på oppg. 2 her http://home.phys.ntnu.no/brukdef/underv ... r/Ov02.pdf er [tex]z(x) = y(x)[/tex] (intuitivt), så noe lignende er gjort.
Fysikk og matematikk (MTFYMA, Sivilingeniør/Master 5-årig) ved NTNU
Post Reply