Har følgende nøtt til dere.
Et forsøksteam ville vite om det finnes kjønnsforskjell når det gjelder folks vilje til å hjelpe andre mennesker (a = 0,05), og fikk følgende resultater:
TABELL:
Mann - hjelp: 370
Mann - ikke hjelp: 950
Kvinne - hjelp: 300
Kvinne - ikke hjelp: 1226
Mann Σ: 1320
Kvinne Σ: 1526
Forsøkspersoner Σ: 2846
Akseptansområde:
df (frihetsgrad) = (kolonner-1)(rader-1) = (2-1)(2-1) = 1
Kjikvadratfordeling med frihetsgrad 1 og alfanivå 0,05: 3,84
(Prøvde å sette opp en tabell for dere, men mistet formatet så snart jeg fullførte innlegget.) Regnet ut at kjikvadraten ble 27,56. Ettersom denne ligger utenfor akseptansområdet (-3,84, +3,84) kan man konkludere med at det foreligger en assosiasjon mellom variablene kjønn og vilje til å hjelpe, og nullhypotesen (H0) bør forkastes. Greit nok.
Men så fikk jeg følgende oppgave: "Problem 2: I det foregående problemet hjalp 23%* og 28% prosent av henholdsvis kvinner og menn forsøkslederen. La oss beholde disse proposjonene, men redusere antall forsøkspersoner til 100 i hver av gruppene. Får vi samme resultat som i Problem 1 (a = 0,05)? Hvis ikke, hvorfor?"
*Fant selv ut at 23% ikke stemmer (300/1526=0,20=20%), men det er ikke relevant i forhold til oppgaven.
Fikk oppgitt følgende data i tabellform som ledetråd:
TABELL:
Mann - hjelp: 28
Mann - ikke hjelp: 72
Kvinne - hjelp: 23
Kvinne - ikke hjelp: 77
Mann Σ: 100
Kvinne Σ: 100
Forsøkspersoner Σ: 200
Ut i fra dette fikk jeg 0,66 som kjikvadrat, og dette ligger jo innenfor akseptansområdet (-3,84, +3,84), noe som gjør at vi ikke får samme resultat som i Problem 1. Dette som sagt til tross for like proposjoner. Spørsmålet mitt er bare; hvorfor får vi ikke samme resultat?
Kjikvadrat
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Andelsestimater blir mer og mer nøyaktige (får mindre og mindre standardavvik) jo flere observasjoner de baserer seg på. Det betyr at det er mindre sjanse for at en observert forskjell i to andeler skyldes tilfeldigheter dersom mange observasjoner er involvert enn hvis det er færre. I dette tilfellet blir den observerte forskjellen i andeler signifikant i tilfellet med mange observasjoner og ikke signifikant når det er få.
Man kan vise at en slik andelstest for to andeler er ekvivalent med kjikvadrattesten din.
Man kan vise at en slik andelstest for to andeler er ekvivalent med kjikvadrattesten din.