Det ble prøvd å finne sammenhengen mellom gjennomsnittliglevealder (L) og det årlige beløp
(i dollar) et land bruker på helsestell pr person (H).
Den modellen som ble brukt var:
L = 43 + 0.08H. 0 < H < 350
Gi en tolkning av stigningstall og skjæringspunkt med L- aksen. Vær konkret. Forklar
hvorfor denne modellen gir samme gevinst for hver helse-dollar uavhengig av om landet er
fattig eller rikt.
Noen som kan hjelpe meg?
tolk funksjonen
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
L-aksen er jo i dette tilfelle det vi vanligvis ser på som Y-akssen.
Vi ser at skjæringspunktet mellom grafen og L-aksen er 43. Det vil si at hvis vi bruker 0 dollar på helsestell, vil dette være gjennomsnittlig levealder.
(Sett H = 0, eller bare se på konstantleddet)
Stigningstallet er positivt, men veldig lavt, så det vil bli en slak positiv graf. Øker man H med 1, så gjør det ikke stort utslag, vi må øke H med 12.5 for å øke gjennomsnittlig levealder 1 år.
Maks gjennomsnittlig levealder vil være L = 43 + 0.08*350 = 71
Denne modellen gir samme gevinst for hver helse-dollar uavhengig om landet er fattig eller rikt fordi:
Den eneste variabelen er hvor mange dollar man er villig til å bruke, (mellom 0 og 350 pr person pr år naturligvis).
(Det er ingen faktor som sier noe om alle får nok mat, hvordan vannforholda er i landet, eller om kloakken renses ordentlig osv. osv. osv)
Jeg vet ikke om det er så mye mer å si om den, håper det hjelper
Vi ser at skjæringspunktet mellom grafen og L-aksen er 43. Det vil si at hvis vi bruker 0 dollar på helsestell, vil dette være gjennomsnittlig levealder.
(Sett H = 0, eller bare se på konstantleddet)
Stigningstallet er positivt, men veldig lavt, så det vil bli en slak positiv graf. Øker man H med 1, så gjør det ikke stort utslag, vi må øke H med 12.5 for å øke gjennomsnittlig levealder 1 år.
Maks gjennomsnittlig levealder vil være L = 43 + 0.08*350 = 71
Denne modellen gir samme gevinst for hver helse-dollar uavhengig om landet er fattig eller rikt fordi:
Den eneste variabelen er hvor mange dollar man er villig til å bruke, (mellom 0 og 350 pr person pr år naturligvis).
(Det er ingen faktor som sier noe om alle får nok mat, hvordan vannforholda er i landet, eller om kloakken renses ordentlig osv. osv. osv)
Jeg vet ikke om det er så mye mer å si om den, håper det hjelper