Eksamenstråd (R1)

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Taxx
Fibonacci
Fibonacci

Hei, alle sammen!

Jeg tenkte bare at jeg skulle lage en tråd til diskusjon for R1-eksamen nå i november. Tenkte å lage en tråd med noen generelle spørsmål ang. eksamen, men tenkte at flere kunne like så godt ha nytte av å kunne spørre/diskutere eksamen i samme tråd. :) Håper dette er greit for moderatorene.

Jeg tar opp R1 som privatist for første gang. Tok 1MX for mange år siden, og har vært litt smårusten, men har jobba jevnt over ok med stoffet. Nå er det igjen 1 måned igjen til eksamen, og jeg har ikke kommet meg gjennom absolutt alt. Har gått glipp av noen forelesninger pga. sykdom og reise, men har prøvd å jobbe med det hjemme. Jevnt over jobber jeg med stoffet 3-4 timer hver dag, og det er hovedfokuset mitt; dvs. jeg tar ikke flere eksamener. Men jeg føler meg ikke sikker på å klare dette, derfor spør jeg dere på dette forumet om råd.

Mtp. at det er en måned igjen, hvordan ville dere best disponert tiden? Jeg forventer på ingen måte å få toppkarakter i dette, men jeg MÅ stå. Om jeg skulle få så vidt bestått, er det en stor suksess for meg som er så rusten i faget.

1) Del 2 bruker som sagt digitale verktøyer, og jeg har ikke sett så mye i gamle oppgaver. Men læreren vår sier mer eller mindre at kan vi å bruke Geogebra, så løser mye seg selv. Jeg synes dette virker veldig billig og enkelt; så jeg renger nesten med at oppgavene hvor man kan bruke Geogebra er brutalt vanskelige? Del 2 krever en dypere forståelse, det skjønner jeg, men hvor vanskelig vil dere si anvendelsen av digitale verktøy er?

2 ) Hvilken framgangsmåte tror dere man har best utbytte av mtp. tid:

[*] Regne "ekstraoppgaver" i boken på de forskjellige underkapitlene for å bli sikrere i fremgangsmetodene, eller:
[*] Fokusere på eksamensoppgaver og prøve å løse de som det skulle vært eksamen?

3) Jeg har hørt man trenger 12 poeng for å kunne få bestått. Kan man da svare på de enkleste oppgavene, få de rett, og stå?

4) Hvor mange typisk stryker på en slik eksamen? Bruker privatister samme sensorer som ved vanlige VGS? Det er sure penger å "kaste bort" om man ikke skulle klare å stå. Å gå på Sonans er ikke akkurat billig. Pluss jeg tenker at privat-VGS som Sonans vil jo at studentene sine skal stå, mtp. rykte o.l? Men det er vel neppe sånn at det skal være enklere å stå som privatist iforhold til en som tar faget på VGS? Mulig jeg bare fantaserer litt her, altså.

Om noen kunne ta seg tid til å svare på (noen) av disse spørsmålene, så hadde jeg blitt utrolig glad. :)

Tusen hjertlig takk!
Aleks855
Rasch
Rasch

Om det er interessant, så kan jeg (og dette gjør jeg ofte for tida) meddele at jeg underviser matematikk online, hvis du sjekker linken i signaturen min. Helt gratis, jeg prøver ikke å selge deg noe. Det er videoforelesninger om temaer (primært VGS-stoff) som folk har en tendens til å spørre spørsmål om.

Jeg har idag ferdigstilt 1T: http://udl.no/1t-matematikk - 140 videoer, komplett gjennomgang av pensum.

I løpet av de neste dagene kommer jeg til å gjøre tilsvarende for R1. Jeg har produsert videoene, og kommer til å publisere dem ca. et kapittel om dagen.

Dette er primært tiltenkt de som trenger supplerende eller alternativ undervisning, så det kan jo være noe for deg. :)

Ellers er det jo alltids bare å spørre spørsmål her på forumet, eller med kontaktskjema på UDL. Det er mange ildsjeler heromkring som hjelper til med glede.
Image
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids

Taxx wrote: [*] Regne "ekstraoppgaver" i boken på de forskjellige underkapitlene for å bli sikrere i fremgangsmetodene, eller:
[*] Fokusere på eksamensoppgaver og prøve å løse de som det skulle vært eksamen?
Å løse masse eksamensoppgaver bør i alle fall være noe du tar deg tid til. Løs gjerne samme eksamensoppgavene flere ganger (men la den hvile litt en stund) og forsøk å løse den uten å se på løsningsforslag eller lete i boka. http://matematikk.net/side/Eksamensoppgaver inneholder alle oppgavene og en del løsninger.
Taxx wrote: 3) Jeg har hørt man trenger 12 poeng for å kunne få bestått. Kan man da svare på de enkleste oppgavene, få de rett, og stå?
25% av oppgavene er som regel en ståkarakter. Husk starten av oppgavene som regel er lettere, så det er lurt å løse litt av alle oppgavene ettersom de blir vanskeligere etter hvert..
Taxx wrote:Bruker privatister samme sensorer som ved vanlige VGS?
Det er samme sensorer som vurderer på vgs og for privatister. Det vanlige er vel at de fleste sensorer får en bunke fra privatistkontoret ettersom det er så mange som går opp som privatist.
Post Reply