1T - Geometri - Viktig

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Guest

Jeg skal opp til 1T eksamen nå i høst, og jeg har stålkontroll på alt utenom et nytt punkt i læreplanen for 1T:

• Nytt punkt i 2013:
lage og bruke skisser og teikningar til å formulere problemstillingar, i oppgåveløysing og til å presentere og grunngje løysingane, med og utan bruk av digitale verktøy.

Jeg prøvde UDL, men fant ingenting om dette, altså lage tegninger og generelle beregninger ved hjelp av DIGITALE HJELPEMIDLER i forhold til dette punktet. På ark klarer jeg det selvfølgelig å finne vinkler, lengder, areal,osv. ved hjelp av trigonometri, Pytaghoras, formlikhet og generelt det andre på UDL, men ikke på geogebra eller andre digitale hjelpemidler, og dette føler jeg er noe jeg virkelig bør ta tak i før eksamen

Please help! :P
idahoooe

Er vel bruken av geogebra de mener. Både lage grafer selv, lese av grafer og kommentere hvorfor/hva det sier osv.
Guest

Det er grafer ja, men dette er et nytt punkt i geometrien. Dette skal gjøre ved hjelp av d.hjelpemidler.
Altså tegne figurer, vinkler, elngder, areal osv.
Zeph
Dirichlet
Dirichlet

Slik som jeg oppfattet det, så virker det mer generelt. Kanskje mer snakk om både grafer og tegninger av geometriske figurer. F.eks skildre et tilnærmet realistisk problem med geometri.

Det er egentlig bare noe av det du lærer i fysikk. Tegne figurer for å illustrere et problem du har. Da er det ofte lettere å løse og forklare hva som skjer.
Bachelor i Fysikk @ UiB
Guest

aha, vel jeg får håpe at UDL lager noen videor rundt dette slik at jef går forberedt meg på dette til eksamen som ikke er om lenge :D
Post Reply