Cosinus funksjonen

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
astr0man
Cayley
Cayley
Innlegg: 51
Registrert: 23/05-2012 20:35
Sted: Oslo

Har at [tex]f(x)=3-cos(\frac{\pi}{3}(x+\frac{3}{2}))[/tex]

Leser av dette at Amplituden er -1 (eller 1 om du vil) k=[tex]\frac{\pi}{3}[/tex] ,likevektslinjen d=3 og c=[tex]\frac{3}{2}[/tex], og perioden på 6[tex]\pi[/tex]

Når jeg nå skal tegne grafen så har jeg lest i boka mi at når amplituden er a < 0 så vil cosinusfunksjonen ha sitt første bunnpunkt i c. Når jeg tegner denne grafen blir dette bunnpunktet på venstre siden av y-aksen. Hvordan kan jeg forutse om første bunnpunkt / toppunkt blir på høyre eller venstre side av y-aksen

mvh astr0
mikki155
von Neumann
von Neumann
Innlegg: 549
Registrert: 05/02-2011 12:36
Sted: Trondheim

Her er vel [tex]c = - 3/2[/tex], og der er den som bestemmer faseforskyvningen for funksjonen. Du kan tenke sånn at hvis [tex]A > 0[/tex] og [tex]c = 0[/tex], så vil [tex]cos0 = 1[/tex], og dermed ha toppunkt for [tex]x = 0[/tex]. Men hvis en har en faseforskyvning, [tex]c>0[/tex], så vil jo denne verdien nettopp forskyve toppunktet, siden [tex]x[/tex] nå må være lik [tex]c[/tex] for at [tex]{\rm{cos}} v = 1[/tex]. Dermed vil [tex]x[/tex] være positiv, og det må bety at toppunktet ligger til høyre for [tex]y[/tex]-aksen. Tilsvarende gjelder ved de andre tilfellene. Jeg anbefaler å få opp en graf, sånn at du kan forstå det bedre =)
Fysikk og matematikk (MTFYMA, Sivilingeniør/Master 5-årig) ved NTNU
Svar