Derivere logaritmefunksjonen

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
kovu
Noether
Noether
Innlegg: 39
Registrert: 10/04-2013 10:00

Hei! Hehe, nå har jeg vel kommet med en del spørsmål her i det siste...

[tex]f(x)=lnx-(lnx)^2[/tex]

Når jeg deriverer får jeg:

[tex]f'(x)=\frac{1-2lnx}{x}[/tex]

Det jeg lurer litt på er hvordan jeg andrederiverer dette funksjonsuttrykket. Jeg tenker å dele det opp slik:

[tex]f'(x)=\frac{1}{x} - \frac{2lnx}{x}[/tex]

Første ledd er jo helt greit, men jeg får litt problemer når jeg kommer til andre lett. Det er meningen å løse oppgaven kun ved hjelp av kjerneregel og selvfølgelig at den deriverte av ln x = [tex]\frac{1}{x}[/tex].
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Hva med produktregel på $\frac{1}{x} \cdot (2 \log x) $ ? =)
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Eirik Fyhn

Det kan være lurt å dele den opp på den måten, ja. Deretter kan du bruke brøkregelen for å derivere hvert av leddene.
Eirik Fyhn

Nebuchadnezzar skrev:Hva med produktregel på $\frac{1}{x} \cdot (2 \log x) $ ? =)
Blir vel isåfall [tex]\frac{1}{x}*(1-2logx)[/tex]?
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6862
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Brukte funksjonen du nevnte som eksempel på bruk av brøkregelen her: http://udl.no/r1-matematikk/kapittel-8- ... sempel-951 :)
Bilde
kovu
Noether
Noether
Innlegg: 39
Registrert: 10/04-2013 10:00

Hei!

Takk for svar! Jeg går gjennom boken trinnvis og har ikke kommet til produktregel eller brøkregel enda. Det var litt derfor jeg poengterte at oppgaven skal løses kun ved hjelp av kjerneregel. Ser selvfølgelig hvordan det går an å løse den ved å bruke produktregel eller brøkregel, men jeg skjønner ikke helt hvordan den skal løses ved regning utenom disse reglene. Oppgaven kommer jo før boken går gjennom disse reglene dere nevner, så det hadde jo vært litt merkelig om en skulle bruke disse for å komme frem til svaret, eller?
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6862
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

kovu skrev:Hei!

Takk for svar! Jeg går gjennom boken trinnvis og har ikke kommet til produktregel eller brøkregel enda. Det var litt derfor jeg poengterte at oppgaven skal løses kun ved hjelp av kjerneregel. Ser selvfølgelig hvordan det går an å løse den ved å bruke produktregel eller brøkregel, men jeg skjønner ikke helt hvordan den skal løses ved regning utenom disse reglene. Oppgaven kommer jo før boken går gjennom disse reglene dere nevner, så det hadde jo vært litt merkelig om en skulle bruke disse for å komme frem til svaret, eller?
Tja, du kan jo alltids kjøre $u = 1-2\ln x$. Det burde også gå helt fint. Men brøkregel er også R1-pensum, og er vel bare et par delkapitler unna.
Bilde
kovu
Noether
Noether
Innlegg: 39
Registrert: 10/04-2013 10:00

Aleks855 skrev:
kovu skrev:Hei!

Takk for svar! Jeg går gjennom boken trinnvis og har ikke kommet til produktregel eller brøkregel enda. Det var litt derfor jeg poengterte at oppgaven skal løses kun ved hjelp av kjerneregel. Ser selvfølgelig hvordan det går an å løse den ved å bruke produktregel eller brøkregel, men jeg skjønner ikke helt hvordan den skal løses ved regning utenom disse reglene. Oppgaven kommer jo før boken går gjennom disse reglene dere nevner, så det hadde jo vært litt merkelig om en skulle bruke disse for å komme frem til svaret, eller?
Tja, du kan jo alltids kjøre $u = 1-2\ln x$. Det burde også gå helt fint. Men brøkregel er også R1-pensum, og er vel bare et par delkapitler unna.
Selvfølgelig. Jeg har ikke noen problemer med å løse oppgaver ved å bruke brøkregelen, men da denne oppgaven kom før boken i det hele tatt gjennnomgår produkt- og brøkregelen tenkte jeg det hadde vært lurt å skjønne hvordan oppgaven skulle løses uten å bruke disse reglene. Eller hva tenker dere?

Hmm.. Hvordan skal en i så fall gå frem når en setter u = 1-2lnx?
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

Om du absolut vil ha kjerneregel la

$f(x) = \frac{1}{x} \log x = \log x^{1/x}$

Ved å bruke kjerneregelen på $h(x) = \log g(x)$ så fås $h'(x) = g'(x) / g(x)$. Videre så er
$\frac{\mathrm{d}}{\mathrm{d}x} x^{1/x} = x^{1/x} \left( \frac{1}{x^2} - \frac{\log x}{x^2} \right) $.
Totalt får en
$
f'(x) = \frac{1}{x^{1/x}} \cdot \frac{\mathrm{d}}{\mathrm{d}x} x^{1/x} = \frac{1}{x^2} - \frac{\log x}{x^2}
$
Derivasjonen av $x^{1/x}$ lar jeg være opp til deg som en øvelse, du trenger ikke mer enn kjerneregelen.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
kovu
Noether
Noether
Innlegg: 39
Registrert: 10/04-2013 10:00

Fantastisk! Tusen takk for hjelpen! Jeg har dessverre ingen lærer som gjennomgår fagstoffet med meg, så jeg vil bare passe på at jeg forstår dette! Takk igjen!
Svar