En tennisball med farten 20 m/s blir slått av en racket. Ballen får i 0,020 s akselerasjonen 3000 m/s^2 i motsatt retning av farten
a) Hva blir farten til ballen når den forlater racketen?
b) Hvor langt flytter ballen seg i løpet av de 0,020 sekundene
i a) tenker jeg at burde bruke formelen : v = V0 + at
men når jeg plotter inn tallene så får jeg 80 m/s og ikke 40 m/s, som er svaret.
Fysikk oppg
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
oioi, så du sier at det er v0 som er = -20, og ikke v?
jeg trodde jeg skulle finne startfarten v0, siden det står hva blir farten til ballen når den forlater racketen, men
da:
[tex]v=v_{0}+at[/tex]
[tex]v_{0}=v-at[/tex]
[tex]v_{o}=-20-(-3000)*0.02 = 40[/tex]
det er a) ??
jeg trodde jeg skulle finne startfarten v0, siden det står hva blir farten til ballen når den forlater racketen, men
da:
[tex]v=v_{0}+at[/tex]
[tex]v_{0}=v-at[/tex]
det er a) ??
Tja, nesten riktig. Du kommer frem til riktig svar, men du har litt feil fortegn, og finner feil verdi (ihvertfall hvis du har definert [tex]v_{o}[/tex] som startfart? Kan med andre ord virke som om du gjør to feil som i dette tilfellet utligner hverandre slik at du får riktig svar. Akselerasjonen har motsatt retning i forhold til startfarten. Startfarten er jo mot racketen, mens racketen slår balle tilbake der den kom fra. Hvis du setter positiv retning lik retningen til ballen etter at den har forlatt racketen, vil startfarten altså være -20m/s, og akselerasjonen være +3000m/s^2. Hvis vi setter startfarten lik [tex]v_{o}[/tex], den ukjente farten lik v og akselerasjonen lik a, får vi denne ligningen:Gjest wrote:oioi, så du sier at det er v0 som er = -20, og ikke v?
da:
[tex]v=v_{0}+at[/tex]
[tex]v_{0}=v-at[/tex]
det er a) ??
[tex]v=v_{0}+at[/tex]
[tex]v=-20m/s+3000m/s^2*0,020s[/tex]
[tex]v=40m/s[/tex]
Du fikk altså riktig svar, men det var fordi to feil utlignet hverandre. Fort gjort det, da

I b) blir det riktig det du gjør, men du går på en måte bakover i tid. Du sier at startfarten er sluttfarten, og at akselerasjonen er motsatt av bevegelsesretningen (ihvertfall den bevegelsesretningen som gjelder dersom vi går fremover i tid på vanlig måte). Det blir riktig, ettersom den jo beveger seg like mye uavhengig av om du går fremover eller bakover i tid. Ettersom du har snudd positiv retning vil jo også fortegnet stemme overens med den du hadde fått dersom du hadde hatt positiv retning lik bevegelsesretningen til ballen når den beveger seg fremover i tid. Hvis du skulle løst den på vanlig måte ved at tiden går fremover, måtte du valgt startfart ([tex]v_{o}[/tex]) lik -0,20 og akselerasjon lik + 3000m/s^2 hvis du skulle ha positiv retning lik bevegelsesretningen til ballen.
[tex]s=v_{0}t+\frac{1}{2}at^2[/tex]
[tex]s=(-20m/s)0,020s+\frac{1}{2}*3000m/s^2*(0,020s)^2[/tex]
[tex]s=0,20m[/tex]