Har falt av lasset i forhold til rette linjer. 2P-Y

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Inhabil

Hei. Leser som privatist etter å ikke ha hatt Matte de siste 13 årene, og selv om det har gått tålelig greit lenge nå så har jeg nå nådd punktet hvor jeg bare sitter som et spørsmålstegn.
Bruker Sinus påbygningsboka P fra 2005 og sitter og regner på rette linjer.
Skal nå løse oppgaver både grafisk og ved regning. Det grafiske har jeg helt grei kontroll på, men utregningen, not so much.
Tar først eksempelet fra boka. Skjønner ikke det engang så..

Image

Grunnen til at man ganger med 2 i alle ledd regner jeg med at er for å forenkle stykket?
Problemet jeg har er her:
3x-1 = -4 + 9
7X=7
x=1

Hvor kommer 7 fra? Skjønner jo at x er 1 hvis 7x=7. men damnit. Hvor fikk de 7 fra?

Og da sitter jeg jo brått fast i forhold til oppgavene som kommer etterpå og, siden jeg ikke engang forstår eksempelet.

Image

Si at vi hopper over 5.50 akkurat nå og går på 5.51. (kan heller prøve meg på 5.50 hvis jeg forstår hva jeg faktisk må gjøre)

For å forenkle det i hodet mitt når jeg tegnet grafen, så har jeg satt opp at Y = -700x + 50000 og Y = 500x + 20000.
Noe som gir meg -700x+50000=500x+20000 , right? Etter å ha tegnet grafen så vet jeg jo at det går 25 uker før de har like mye penger, og at de da har ca 32500,- Men igjen så er jeg helt tapt når det kommer til utregningen.

All hjelp tas imot med stor takk. Det hjelper kanskje ikke at jeg sitter og driver med matte kl halv 3 natt til søndag heller, men har holdt det gående mesteparten av dagen og det er frustrerende å gi seg nå.
Aleks855
Rasch
Rasch

Når det gjelder det første du nevner - likninger, grafisk og regning - så vil jeg anbefale at du ser over videoene i denne spillelista: http://udl.no/1t-matematikk/kapittel-3- ... -likninger
Der vil du få et godt grep om likninger, og hvordan man regner dem ut, grafer dem, løser dem osv. Hvis du fortsatt står fast, si for all del ifra :)

Det andre du nevner, oppgave 5.51, handler om formler. Det ligger også noen videoer om det i den samme spillelista. Og igjen, si fra hvis videoene ikke hjelper så kan jeg/vi hjelpe direkte med oppgavene i stedet.

Grunnen til at jeg linker til videoene er fordi det beste utfallet er at du lærer konseptene, og plutselig mestrer oppgavene selv.
Image
Post Reply