Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
Skal derivere funksjonen [tex]i(x)=e^x(1+x)^4ln(1+x)[/tex]. Jeg kommer frem til at [tex]i´(x)=e^x(1+x)^3[(1+x)ln(1+x)+4ln(1+x)+1][/tex], noe som forsåvidt stemmer med fasiten, men fasiten faktoriserer funksjonen ett steg til slik at [tex]i´(x)=e^x(1+x)^3[(5+x)ln(1+x)+1][/tex]
Det ser for meg ut som at [tex](1+x)ln(1+x)+4ln(1+x)[/tex] skal bli lik [tex](5+x)ln(1+x)[/tex], men jeg skjønner ikke hvordan det gjøres. Hjelp?
EDIT: Ser nå at [tex](1+x)ln(1+x)+4ln(1+x)=5ln+5lnx+lnx+lnx^2[/tex] og hvis man faktoriserer det får man [tex](5+x)ln(1+x)[/tex], så vi kan vel si at problemet er løst (forutsett at det jeg gjorde var rett )
Last edited by BigLegEmma on 27/11-2013 18:17, edited 1 time in total.
BigLegEmma wrote:EDIT: Ser nå at [tex](1+x)ln(1+x)+4ln(1+x)=5ln+5lnx+lnx+lnx^2[/tex] og hvis man faktoriserer det får man [tex](5+x)ln(1+x)[/tex], så vi kan vel si at problemet er løst (forutsett at det jeg gjorde var rett )
Du bruker $\ln$ som en faktor? Husk at det er en funksjon. Den betyr ingenting for seg selv. Du må alltid ta logaritmen AV noe.