Kjernefysikk

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Guest

En [tex]\tfrac{238}{92}U-kjerne[/tex] som er i ro, sender ut en alfrapartikkel. Restkjernen er en Th-kjerne, og den får kinetisk energi på [tex]1.1*10^{-14}[/tex] J.

a) Skriv reaksjonen. Hvilke bevaringslover bruker du her?

[tex]\frac{238}{92}U \rightarrow \frac{234}{90}Th + \frac{4}{2}He[/tex]

De bevaringslovene jeg har da brukt er:
- Nukleontallet er bevart
- Ladningstallet er bevart
- Totalenergien er bevart

b) alfrapartikkelen får ved den nevnte reaksjonen en kinetisk energi på [tex]6,7*10^{-13}J[/tex] . Hvor stort massesvinn kan du regne ut for denne reaksjonen?

b) er da mitt problem ettersom jeg ikke klarer å legge sammen puslespillet her.

Hva vet jeg?
Massesvinn = masse før - masse etter¨
[tex]E=mc^{2}[/tex]
Th-kjerna har bevegelsesenergien 1.1*10^-14 J og alfrapartikkelen har 6,7*10^-13 j

OMG, det er helt sikkert veldig lett, men jeg bare ser det virkelig ikke! Ødelegger motivasjonen :(
mikki155
von Neumann
von Neumann

Her er det vel bare å sette opp en likning for energi. Du vet jo at uran-kjernen er i ro, så da regner vi kun med hvileenergien. Energien etterpå vil jo være kinetisk energi for torium og helium + deres hvilenergi. Så er det bare å slå opp i tabellen, finne hhv. masser, og regne ut ;)
Fysikk og matematikk (MTFYMA, Sivilingeniør/Master 5-årig) ved NTNU
Guest

Ja jøss gitt, jeg tok masse før - masse etter og fikk fasitsvaret.

Men jeg skal da ikke bruke noen av de tallene for energien med i beregningen?
Hvorfor ikke egentlig, i så fall?

Takk for svar, forresten!
mikki155
von Neumann
von Neumann

Hmm, det var merkelig. Egentlig skal vel likningen se noe slik ut:

Setter [tex]E[/tex] = hvileenergi og [tex]E_k[/tex] = kinetisk energi.

[tex]E_U - (E_{Th} + E_{k:Th} + E_{He} + E_{k: He}) = E_m[/tex]

Der [tex]E_m[/tex] er massesvinnets hvileenergi.
Hvis ikke dette stemmer, har det nok gått litt lang tid siden jeg sist regnet på kjernefysikk ^^
Guest

Jeg skal prøve den metoden du postet i morgen. Syntes selv at det var merkelig å ikke bruke noen av de tallene.......
mikki155
von Neumann
von Neumann

Jeg mener på at denne oppgaven står i fysikk 1 boka (rom stoff tid)? For det var en slik oppgave vi diskuterte på VG2, husker jeg, som prøvde å lure oss med at man fikk samme massesvinn dersom man bare regnte på massene, og dersom man regnte energi. Sistnevnte skal jo være riktig.
Guest

Mhm, hukommelsen din ser ut til å være glimrende den :D
Vi bruker den boka, og læreren skriver ut et ark med "anbefalte arbeidsoppgaver" til prøven ca 2 uke før, som vi skal ha neste uke.

Problemet var egentlig at jeg ble forrvirra og prøvde å regne massesvinnet rett ut, sjekket fasiten og den stemte :P
Guest

Men hvis jeg prøver ut formelen din, hvor får jeg hvileenergien fra?? Siden i oppgaven får jeg kun oppgitt den kinetiske energien til Th og alafapartikkelen.
Guest

Jeg prøvde ut den metoden nå, men fikk at svaret er ca. 2.82*10^-14
men fasiten sier 7.6*10^-30 kg eller 4.6*10^-3 u.

screenshot av utregningen:

http://gyazo.com/0ec836735f0102c7290905b4f7df0c92

Det der er da det jeg plottet inn i kalkisen på PC'en etter å ha regnet ut hvileenergien, Eu, Eth og Ehe
mikki155
von Neumann
von Neumann

Husk at det du har regnet ut er hvileenergien til massesvinnet. For å finne selve massesvinnet, deler du bare på lyshastigheten i kvadrat:

[tex]m_{svinn} = E_{hvile}/c^2[/tex]

Når jeg regnte på det, fikk jeg litt andre tall, og massesvinnet ble det du ser her (Kopier hele lenken, for at den skal funke):

http://www.wolframalpha.com/input/?i=%2 ... *10^8%29^2

Det virker som at fasiten rett og slett bare regnte med massene, og ikke energien. Det bør jo være feil. Du får se i boka hvordan det er forklart der, og så får du spørre læreren din, og se om dette stemmer :)
Post Reply