Jeg studerer økonomi under høyere utdanning, men poster denne her fordi pensum hittil er på nivå med 1T. Skal ha en flervalgseksamen på mandag som er et forkurs til neste semester, så det er ganske enkelt hittil.
Generelt har jeg fortsatt noen svakheter i algebra og så er det en ny type oppgave hvor man adderer og subtraherer funksjoner. Tror ikke jeg har vært utenfor sistnevnte før og læreboken er utrolig dårlig sammenlignet med hva jeg er vant med i Sinus-bøkene.
Oppgave 1
[tex]\frac{3\sqrt{2} + \sqrt{8}}{\sqrt{2 }}[/tex]
Forkortet eller forenklet skal dette bli 5. Jeg har holdt på lenge, men kommer ikke noen vei.
Samme type oppgave her som jeg ikke fikk til. Skal forenkles:
[tex]\frac{\sqrt{27} - \sqrt{3}}{2}[/tex]
Jeg vet at jeg må faktorisere kvadratroten og trekke ut tall som kan kvadreres, men etter det står jeg fast.
Oppgave 2
Figuren nedenfor viser grafene til en lineær funksjon og en annengradsfunksjon. Den lineære
funksjonen er g x( ) og annengradsfunksjonen er f( )x .
Vet ikke om dere trenger figuren for å løse oppgaven, men det er en lineær funksjon med konstantledd 7 og negativt stigningstall (-1 så vidt jeg kan se). Andregradsfunksjonen har toppunkt i (1.5, 6) og nullpunkt for x = -1 og x = 4. Dette ser jeg også ved å lese av.
Funksjonen h(x) = f(x) - g(x) er en
Fasit: annengradsfunksjon
Hvordan vet jeg det?
Her vet ikke jeg uttrykket annet enn ved å lese av så vet ikke om oppgaven skal løses på den måten. Men generelt når jeg skal regne ut h(x), er det bare å sette inn uttrykket for f(x) og g(x) og subtrahere?
Oppgave 3
De totale kostnadene ved å produsere x enheter av en vare er gitt ved C(x) = 4x + 10.
Prisen per enhet av varen er p = - x + 12
Overskuddet ved å produsere og selge x enheter er:
O(x) = -x^2 + 8x -10
Hvordan?

På forhånd hjertelig takk!
Mvh
Johan Nes