2 oppgaver

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
MOULINEX

Hei.

Sliter med 2 oppgaver i sannsynlighetsregning.

Oppg 1: Willy skal ut å reise fra Steinkjer. Han skal til København via Oslo. Han kan reise med fly, bil og buss til Oslo. Fra Oslo til København kan han velge mellom bil, båt, buss og fly.

a) Hvor mange ulike reiseruter har Willy å velge mellom?

b) Knut fra Steinkjer skal også til København samme dag.

Hvor stor er sannsynligheten for at Knut og Willy velger samme transport på en av strekningene og ulik på den andre?

a) har jeg fått til. Men b) derimot.

Oppg 2: Jo Tunheimen husker ikke å lage matpakke hver arbeidsdag. Han jobber fem dager i uka. Sannsynligheten for at Jo ikke smører matpakke en dag er 0,04. Sannsynligheten for at Jo ikke får kjøpt mat i kantina de dagene han mangler matpakke er 0,08.

a) Hvor stor er sannsynligheten for at Jo ikke har mat til lunsj en dag?

b) Hvor stor er sannsynligheten for at Jo ikke har lunsj to dager på rad?

c) Hvor stor er sannsynligheten for at Jo får lunsj hver dag en hel uke?

d) Hvor stor er sannsynligheten for at Jo ikke får lunsj minst en dag i uka?

Ser at det er lignende oppgaver som har blitt spurt om tidligere her, men fant det ikke til brukbar hjelp.
Aleks855
Rasch
Rasch

Du får utdype litt om hvor du står fast. Det er ikke vanlig praksis at vi bare løser alle oppgaver som blir forespurt.
Image
MOULINEX

Beklager!

Er oppgaver for 1P Vg1, men jeg tar det på privaten med lærebok kapittel for kapittel, og har ingen undervisning. De andre kapitlene har gått greit, men på slutten av sannsynlighets kapittelet så står jeg fast. trenger vel en pekepinn eller noe i den retning, ikke nødvendgvis løsning og svar :P

Altså, lurer vel mest på hva slags type sannsynlighet det er snakk om og hvordan jeg skal "gå løs" på oppgave b). Disjunkte hendinger, Komplementære hendinger, Addisjonssetning?
"Hvor stor er sannsynligheten for at Knut og Willy velger samme transport på en av strekningene og ulik på den andre?" 2 personer. På den første strekningen er det 3 mulige transport typer. 1/3 sjans for at f.ks Willy velger en av de 3 måtene å reise på under det første strekket? Og så det samme for Knut, legge sammen disse resultatene? :?

Fikk til Oppgave 2 forresten.
Post Reply