Løse oppgave ved hjelp av Geogebra

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
liverpoolhaha

Hei, jeg har begynnt å se på eksamens oppgaver til 1P eksamen.

http://matematikk.net/ressurser/eksamen/1P/1P_V13.pdf

Hvordan kan jeg løse 4 C og D?
skf95
Descartes
Descartes

Klarer du å tegne grafen i til h i geogebra? Hvis ikke skriv i inntastingsfeltet nederst h(t) = 3.25t^3-50t^2+170t+700. Merk at du må bruke . som komma (ikke ,). Du må trolig justere aksene for å se grafen ordentlig.

Så ønsker du i oppgave 4 c å finne når h(t)=850. Tenk over hva dette betyr.

Svar; Du skal finne når grafen har en høyde på y-aksen lik 850. Da kan du i inntastingsfeltet skrive y=850. Skjærigspunktet mellom grafene viser når grafen har en høyde på 850. Forstår du hva det vil si at høyden er 850?
liverpoolhaha

Tusen takk for et veldig bra svar, jeg har greid alt , men det som problemet er at jeg ikke skjønner hva det vil si at høyden er 850 :(
Noen som kan forklare meg?
skf95
Descartes
Descartes

Hva er det grafen beskriver? Jo, hvor mange hjort det er til en hver tid. Skjæringspunktet du fant vil ha y-koordinat 850 og et eller annet x-koortdinat. y-koordinaten forteller at det på dette tidspunktet er 850 hjort i bestanden. x-koordinaten forteller når dette er (hvor mange år etter 1990).

På oppgave d) skal du finne gjennomsnittlig endring per år fra 1990 til 1998. Da må du først finne antall dyr i år 1998, så trekke fra antall dyr i 1990, og til slutt dele på antall år det er mellom 1990 og 1998. Er du enig dette?

Da blir spørsmålet: Hvordan finne man antall dyr ved et bestemt år? I sta (oppgave a) satte vi y=850 fordi vi visste antall dyr. Nå vet vi ikke antallet dyr, men hvilket tidspunkt (0 år etter og 8 år etter). Kan du tenke deg hva du gjør da? (tips; du skal finne et skjæringspunkt).
Post Reply