Heisann
Jobber med en oppgave jeg har litt spørsmål på
[tex]f(x)=x^3-x^2-x+1[/tex] [tex]D_f=[-2,2][/tex]
Jeg skal finne f'(x) og f''(x), det har jeg gjort: [tex]f'(x)=3x^2-2x-1[/tex] og [tex]f''(x)=6x-2[/tex]
Neste oppgave er å avgjøre når f(x) evnt. er strengt voksende og avtakende.
Kan jeg sette 2 og -2 inn i begge funksjonene eller tenker jeg feil ?
Finn f'(x) og f''(x) evnt. er strengt voksende/avtakende
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Her tror jeg oppgaven ber deg om å tegne fortegnsskjema for den dobbeltderiverte. Av skjemaet vil du kunne finne eventuelle vendepunkter (Hvor stigningstallet endrer seg mest = Strengt voksende/avtagende).
Lykke til
Lykke til
hei
hvordan kom du frem til tallene -2,8 -1,8 -0,3 og 0,2
jeg trodde at vi her skulle finne nullpunktene til den første deriverte som er 1 og 0,33333 ( det jeg kom frem til)
også bruke de tallene for å finne ut om den er strengt voksende el. avtagende,
men så er jeg ikke helt sikker på det med Df da og hva det er relevant til. så kom gjerne med forklaring på det??
virker som det som avgjør svaret her ja. hehe
hvordan kom du frem til tallene -2,8 -1,8 -0,3 og 0,2
jeg trodde at vi her skulle finne nullpunktene til den første deriverte som er 1 og 0,33333 ( det jeg kom frem til)
men så er jeg ikke helt sikker på det med Df da og hva det er relevant til. så kom gjerne med forklaring på det??
cm89 wrote:hei
hvordan kom du frem til tallene -2,8 -1,8 -0,7 og 0,4 i fortegnsdiagrammet