Eksempeloppgave - eksamen 2015
Posted: 20/02-2014 17:41
Hei,
Så på noen av oppgavene fra "2015 eksempeloppgave" under eksamene for ungdomstrinn. (http://matematikk.net/side/Ungdomstrinn_Hovedside)
Fikk litt problemer med den ene oppgaven. Oppgaven det er snakk om er oppgave 20 (DEL 1).
Oppgaven er følgende: Sto litt fast til å begynne med, men begynte å tegne en trekant for å prøve å komme frem til svaret.
(Tegningen er tegnet i paint, vet det ser fryktelig ut. Håper dere fortsatt forstår hva som står der).
Uansett; diagonalen til trekanten kaller jeg for [tex]c[/tex].
kateten (motstående katet) som går fra S og ned kaller jeg [tex]b[/tex].
kateten (nederste katet) (hosliggende katet), kaller jeg [tex]a[/tex].
A er vel lettest å se her. Kvadratet har lengden [tex]4[/tex]. [tex]A[/tex] deler kvadratet i midten, og dermed blir [tex]a=2[/tex]
[tex]C[/tex], diagonalen, ser jeg er den samme som radiusen, [tex]r[/tex] i sirkelen. Dermed kaller jeg diagonalen videre for [tex]r[/tex].
Da jeg skulle finne B, tok jeg [tex]4[/tex] og trakk fra [tex]R[/tex], slik at jeg fikk den resterende delen jeg leter etter. Kaller da [tex]B[/tex] for [tex]4-r[/tex]
Brukte pytagoras videre for å finne radiusen til sirkelen.
[tex]a^2+b^2=c^2[/tex] -> hvor [tex]a=2[/tex], [tex]b=4-r[/tex] og [tex]c=r[/tex]
[tex](2)^2+(4-r)^2=r^2[/tex]
[tex]4+(4-r)^2=r^2[/tex]
[tex]4+(4-r)(4-r)=r^2[/tex]
[tex]4+(16-4r-4r+r^2)=r^2[/tex]
[tex]4+16-4r-4r+r^2=r^2[/tex]
[tex]20-8r=r^2-r^2[/tex]
[tex]20-8r=0[/tex]
[tex]8r-20=0[/tex]
[tex]8r=20[/tex]
[tex]r=\frac{20}{8}[/tex] ---> [tex]\frac{20:4}{8:4}[/tex]
[tex]r=\frac{5}{2}[/tex]
[tex]r=2,5[/tex]
Spørsmålet er - har jeg gjort det riktig? Er ikke løsningsforslag på denne slik som de andre, derfor jeg spør.
Takk på forhånd!
Så på noen av oppgavene fra "2015 eksempeloppgave" under eksamene for ungdomstrinn. (http://matematikk.net/side/Ungdomstrinn_Hovedside)
Fikk litt problemer med den ene oppgaven. Oppgaven det er snakk om er oppgave 20 (DEL 1).
Oppgaven er følgende: Sto litt fast til å begynne med, men begynte å tegne en trekant for å prøve å komme frem til svaret.
(Tegningen er tegnet i paint, vet det ser fryktelig ut. Håper dere fortsatt forstår hva som står der).
Uansett; diagonalen til trekanten kaller jeg for [tex]c[/tex].
kateten (motstående katet) som går fra S og ned kaller jeg [tex]b[/tex].
kateten (nederste katet) (hosliggende katet), kaller jeg [tex]a[/tex].
A er vel lettest å se her. Kvadratet har lengden [tex]4[/tex]. [tex]A[/tex] deler kvadratet i midten, og dermed blir [tex]a=2[/tex]
[tex]C[/tex], diagonalen, ser jeg er den samme som radiusen, [tex]r[/tex] i sirkelen. Dermed kaller jeg diagonalen videre for [tex]r[/tex].
Da jeg skulle finne B, tok jeg [tex]4[/tex] og trakk fra [tex]R[/tex], slik at jeg fikk den resterende delen jeg leter etter. Kaller da [tex]B[/tex] for [tex]4-r[/tex]
Brukte pytagoras videre for å finne radiusen til sirkelen.
[tex]a^2+b^2=c^2[/tex] -> hvor [tex]a=2[/tex], [tex]b=4-r[/tex] og [tex]c=r[/tex]
[tex](2)^2+(4-r)^2=r^2[/tex]
[tex]4+(4-r)^2=r^2[/tex]
[tex]4+(4-r)(4-r)=r^2[/tex]
[tex]4+(16-4r-4r+r^2)=r^2[/tex]
[tex]4+16-4r-4r+r^2=r^2[/tex]
[tex]20-8r=r^2-r^2[/tex]
[tex]20-8r=0[/tex]
[tex]8r-20=0[/tex]
[tex]8r=20[/tex]
[tex]r=\frac{20}{8}[/tex] ---> [tex]\frac{20:4}{8:4}[/tex]
[tex]r=\frac{5}{2}[/tex]
[tex]r=2,5[/tex]
Spørsmålet er - har jeg gjort det riktig? Er ikke løsningsforslag på denne slik som de andre, derfor jeg spør.
Takk på forhånd!