Her kan brukere av forum utfordre hverandre med morsomme oppgaver og nøtter man ønsker å dele med andre. Dette er altså ikke et sted for desperate skrik om hjelp, de kan man poste i de andre forumene, men et sted for problemløsing på tvers av trinn og fag.
3a) Definer antall måter linja kan nås. Vi ser at og at
Fra et vilkårlig punkt på linja kan man nå linja på to måter, enten gå et skritt opp eller til høyre.
Fra linja kan man for hvert punkt enten gå to skritt opp, to skritt til høyre eller et skritt på skrå. Dette gir sammenhengen
Dette er en andreordens lineær differensligning og har løsningen . For de gitte initialbetingelsene får vi og dermed
Man kan også løse differensligningen uten kjennskap til den standard løsningsmetoden på følgende måte
Definer . Da er det lett å se at
Siden 32 og 48 er delelig med 4 må b være delelig med 4, så lar b=4d og får brøken
Igjen er 32 og 48 delelig med 16, så 12d må være delelig med 16, altså kan vi sette d=4e og får
som forkortes til
Her ser vi at 2a+3e+3c<4aec dersom a>3 for alle positive heltall e,c, altså må .
(siden og 3e<aec, 3c<aec dersom a>3)
Likedan finner vi at
Det gjenstår å teste de få gjenstående mulighetene.
Vi kan begrense mulighetene ytterligere: symmetri mellom e og c gir at vi bare behøver å teste for . Videre må e+c være partall siden nevneren er partall.
Da er mulighetene for paret (c,e) = (1,1), (2,2), (3,1),(3,3),(4,2),(4,4),(5,1),(5,3),(5,5).
Hvis jeg har regnet riktig kan alle forkastes unntatt (5,1) og (1,1). Den siste gir , så da kan vi ha a=1 eller a=3.
Løsningen min var omtrent lik. Etter å ha redusert ligning viste jeg at det ikke kunne være noen løsning for ,
så minst en av tallene må være lik 1. Satte først a=1 som gir løsningene etter litt regning.
På tilsvarende vis ga noen av de samme løsningene i tillegg til , hvor symmetrien mellom e og c
ble benyttet.
Abelkonkurransen er hovedsakelig for elever på videregående skole og eventuelt ungdomskolen, men jeg tror man har lov til å
delta etter det så lenge man ikke har påbegynt videre utdannelse.
Det er klart en viss fordel av å kunne matematikk fra høyskole/universitet. Dette har mest å gjøre med at man får erfaring med
bevis og bevisføring, men det er også noen emner det er fint å ha kjennskap til, eksempelvis tallteori og differensligninger.
Det skal sies at disse oppgavene handler om å tenke kreativt og i mindre grad handler om å kunne mest mulig matematikk
fra universitet/høyskole.
Oppgave 2
Punktene P og Q ligger på sidene BC og CD i parallellogrammet ABCD slik
at BP = QD. Vis at skjæringspunktet mellom linjene BQ og DP ligger på
vinkelhalveringslinjen til ∠BAD.
Løsning (skisse)
I et skjevt koordinatsystem, la:
Linjen blir da , og linjen blir .
Disse linjene skjærer hverandre i som jo ligger på vinkelhalveringslinjen.
Oppgave 3b
Ni punkter er plassert på en sirkel. Vis at det er mulig å farge de 36 kordene
som forbinder dem ved hjelp av fire farger slik at for ethvert utvalg av fire
punkter er hver av de fire fargene brukt for minst én av de seks kordene som
forbinder de utvalgte punktene.
Løsning
Kall punktene , , , , , , , og .
Vi kan fargelegge sidene i , og turkise,
sidene i , og brune,
sidene i , og lilla,
og sidene i , og blå.
Hver korde er side i nøyaktig én av disse trekantene (og hver side er selvsagt en korde):
Dette er en gyldig fargelegging: Gitt fire tilfeldige punkt. Hvert punkt er da et hjørne i en turkis trekant. Siden det kun er tre turkise trekanter, så må minst to av punktene ligge i samme turkise trekant. Korden mellom disse to punktene er altså fargelagt turkis.
Tilsvarende argument gjelder for de andre fargene.
Personlig vil jeg si at gresshoppe-oppgaven (oppg. 3a) var den enkleste. Om deltakerne er enige, kan nok komme an på om de har vært borti differensligninger før (en godt forberedt deltaker har trolig kjennskap til dem). Geometri-oppgaven (oppg. 2) vil jeg si var den vanskeligste.
Svaret til 1b var artig da det er grunnlovsjubileum i år.
Er det noen som vet hvordan deltakerne gjorde det på de enkelte oppgavene?
Fin løsning på 3b). Min løsning endte opp med å bli veldig uoversiktlig og mange tilfeller som måtte sjekkes.
Enig i at oppgavene 1,3a og 4 var greie, mens 2 og 3b krevde litt mer. De har jo begynt å holde en liten treningsleir for deltagerne
i forkant av finalen (siden i fjor), mulig differensligninger ble gjennomgått der.